# כסליו

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1418/126/

ליל ה' ראש חדש כסלו, לנתי עוד הפעם אצל הנ"ל, בבקר התפללתי בהוויזניצער קלויז (בבית הכנסת דחסידי ויז'ניץ). אני כתב עתה מכתב לביתי נ"י; ה' יתברך ירחם עלי ויביאני מהרה לארץ הקדושה.

האשה הנ"ל היא מנכדי הרב הצדיק וכו' מורנו הרב ר' נחמן מהאראדיינקע זצוק"ל (כך אמרה לי האשה הנ"ל היחוס שלה: חתנו של ר' נחמן זצוק"ל היה ר' גבריאל יוסף ז"ל (גיסו של ר' שמחה אביו של רבנו הקדוש), בנו – ר' אברהם אהרן ז"ל, בתו – אלטא דיא שוחטקע הנ"ל) .

יום ה' (א' כסליו) הייתי כל היום בשאץ, ר' עקיבא מלמד נתן לי 'אייבער ראק' (מעיל חורף), וגם לאכל. שם שכרתי גוי אחד עבור אחד ריינעש לעבר (להעביר) אותי הגרענעץ (את הגבול).

ליל ו' 'תולדות' (ב' כסליו) עברתי הגרענעץ לראמייניע (את הגבול לרומניה) דרך איצקאן לעיר בארדאזשען, וחשבתי שיכניס אותי לתוך העיר, אבל הניח אותי באמצע הדרך, והכרחתי לילך בעצמי כמה שעות – עד שבאתי לבארדזאשען; כי טעיתי מהדרך, והייתי בסכנה, כי עמדו שמה אנשי צבא, אבל ברוך ה' לא ראו אותי; ה' יתברך ירחם עלי שיהיה לי הטלטול הדרך כפרה על כל עוונותי, ויביאני מהרה לארץ הקדושה. לנתי באכסניה עבור ארבעים 'באן'.

יום ו' אכלתי סעדת שחרית אצל ר' זיידל באראש שיש לו פאבריק מנרות (מפעל ליצור נרות), וגם שבת קדש (ג' כסליו) הייתי אצלו ברוך ה' על צד היותר טוב, וגם לנתי אצלו. בסעדה שלישית הייתי בהבית המדרש החדש ומלוה מלכה אצל ר' זיידל הנ"ל.

יום א' (ד' כסליו) קבצתי פה מעט מעות – יותר מתשעה פראנק.

ליל ב' (ה' כסליו) נסעתי ל'פאשקאני' במסלת הברזל (ברכבת). באתי ברוך ה' לפאשקאן לבית ר' שלמה שחד נ"י (אשר בנו למד כמה שנים עמנו בירושלים תבנה ותכונן בישיבת 'תורת חיים', ויצא לחוץ לארץ כי לא ראה את עצמו עם אביו כמה שנים, ונחלה באמצע הדרך, וכשבא לכאן נפטר בסמוך. 'רגלוהי דבר נש אנון ערבין לה' וכו', תנצב"ה) ואכלתי שם סעדת ערבית.

יום ב' קבצתי בפאשקאן מעט מעות, וגם לנתי שם.

יום ג' 'ויצא' (ו' כסליו) שעה תשיעית נסעתי ל'ראמאן', ונכנסתי שם להשוחט ובודק ר' חיים לונסקער; קבצתי שם מעט מעות, ואכלתי אצלו סעדת ערבית, והיינו ברוך ה' בשמחה, ודברנו הרבה דברי תורה כמה שעות מרבנו הקדוש ומשאר ספרים, וגם לנתי אצלו.

יום ד' (ז' כסליו) ברוך ה' נסעתי ל'באקוי', ונכנסתי שם לבית ר' שמואל שוחט ובודק, וקבצתי שם מעט מעות. בערב אכלתי שם ולנתי שם ומשמה נסעתי ל'פאקשאן'. הכרחנו להמתין ב'מאנאשעסט' על 'צוג' (לרכבת) השני בערך שתי שעות, שעה שלוש באנו ברוך ה' ל'פאקשאן' להכנסת אורחים, ולנתי שם.

יום ו' (ט' כסליו) קבצתי מעט מעות.

שבת קדש (י' כסליו) אכלתי אצל החזן של בית הכנסת 'נאגלער', עם עוד אחד מעיר הקדש צפת תבנה ותכונן, וגם החזן הנ"ל אמר אצל השלחן פלפולים של הבל.

יום א' (י"א כסליו) בבקר הייתי אצל דקטור ראבינער נאכט אודות פאשפארט (דרכון), ונתן לי מכתב ל'קאסטאנציע' למ' באיעס, שיושיב אותי על הספינה שהולכת משם לאלכסנדריה של מצרים.

ליל ב' (י"ב כסליו) לנתי עוד הפעם בהכנסת ארחים.

יום ב' פרשת 'וישלח' בבקר השכם שעה חמישית נסעתי ל'קאסטאנציע', התפללתי בהמסלת הברזל (ברכבת).

יום ב' פרשת 'וישלח' שעה שניה בצהרים באתי ברוך ה' לשלום ל'קאסטאנציע', ונכנסתי לבית השוחט ובודק ר' יוסף חיים נ"י, לנתי אצלו, והבאתי המכתב מדקטור נאכט הנ"ל למ' באיעס, והבטיח לי שיכניס אותי לספינה, אבל אני מכרח להמתין פה על ספינה רומיינישע (רומנית), שהולכת לאלכסנדריה ליל ו' פרשת 'וישב' (כ"ג כסליו).

יום ד' (י"ד כסליו) קבצתי מעט מעות, בערב הייתי עם השוחט ובודק הנ"ל אצל הראבינער ר' יעקב איבשער, ודברנו דברי תורה. לנתי אצל השוחט ובודק הנ"ל, ונתתי לו אחד פראנק עבור ארבעה לילות.

יום ה' 'וישלח' (ט"ו כסליו) בבקר התפללתי אצל הראבינער, כתבתי ארבעה קארטליך (גלויות): אחד לפתח תקוה לבני ביתי, ואחד לאבי נ"י, ואחד לר' שמשון נ"י, ואחד לר' חיים לורעסמאן; אכלתי אצל הראבינער.

יום ו' (ט"ז כסליו) בא מפרסם אחד מגאלאץ להראבינער.

שבת קדש (י"ז כסליו) אכלתי אצל השוחט ובודק ולנתי אצלו כמה לילות עד ליל ב' פרשת 'וישב' (י"ט כסליו), כמעט כל היום אני יושב אצל הראבינער עם המפרסם הנ"ל, ועם ר' זלמן בענדיל – משלח מארץ ישראל מכולל ראמייניע (יוצאי רומניה), שבא גם כן שבוע העברה לכאן, ונסע אם ירצה ה' ביחד; המפרסם נתן לי שני פראנק.

ליל ג' (כ' כסליו) לנתי עם ר' זלמן הנ"ל אצל השמש דשם (שמחזיק אכסניה), ואמר לי שהוא ישלם בעדי, וגם לקח שם בשבילי משני אנשים אחד פראנק.

עד ליל ו' פרשת 'וישב' (כ"ג כסליו) הייתי בקאסטאנציע, בכל יום בצהרים אכלתי אצל הרב ר' יעקב היבשער בכבוד גדול, מ' באיעס קבץ בשבילי מעות על ביליעט (כרטיס הפלגה) לאלכסנדריה (שלושים פראנק), וגם נתן לי כתנת נקיה ומכנסים (גאטיס); ה' יתברך ישלם לו שכרו.

ליל ו' פרשת 'וישב' לקחתי ביליעט (כרטיס) לאלכסנדריה עבור שלושים פראנק, ור"מ בויעס בא להספינה ודבר עם כל השרים שיושבים שם וספר להם שנאבד אצלי הפאשפרט (הדרכון), וישב אותי על הספינה באהבה רבה אשר אין אין לשער כלל, וגם נתן לי עוד חצי פראנק. בחצות הלילה התחלנו לנסע בעזרת ה'; ה' יתברך יביאנו במהרה לארץ הקדש.

בחצות היום באנו לסטאנבול (איסטנבול), בתחלת ערב נסעה משם.

ברוך ה' עשינו שבת קדש פרשת 'וישב' (כ"ד כסליו) על הספינה 'אינפאראטאטריאן', על צד היותר טוב. התפללנו במנין וברכנו ראש חדש טבת, וגם אכלנו ביחד סעדת שבת קדש אצל שלחן אחד, וגם אמרנו דברי תורה, אני אמרתי תורה מלקוטי מוהר"ן תנינא סימן א' – "תקעו ממשלה" וכו', ור' זלמן בענדיל אמר איזה דרוש. אנחנו נוסעים ברוך ה' בספינה המבחרת, וגם 'הוועטער' (מזג האוויר) ברוך ה' טוב מאד, והיינו ברוך ה' בשמחה, וגם נגנו פה בכלי זמר, ועל 'גראמאפאן', והכל בשבילנו – כי בשביל ישראל נברא הכל.

שבת קדש בחצות היום באנו ברוך ה' לאזמיר, התפללנו מנחה במנין ואכלנו ביחד שלש סעדות, ברוך ה' – בשר ודגים וכמה מיני פרות, וזמרנו זמירות, וגם דברנו מעט דברי תורה, התפללנו ערבית, ועשינו הבדלה, וברוך ה' הדלקנו נר חנכה כדינא, וזמרנו זמירות, וספרנו מעשיות מצדיקים כמה שעות. וברוך ה' אכלנו סעדת מלוה מלכה על צד היותר טוב ובשמחה. שעה שמינית (שמונה) בלילה נסעה הספינה מאזמיר.

יום א' פרשת 'מקץ' (כ"ה כסליו) התפללנו במנין, והיינו ברוך ה' בשמחה.

יום ב' פרשת 'מקץ' (כ"ו כסליו) בבקר, שעה שמונה וחצי באנו ברוך ה' לשלום לאלכסנדריה של מצרים, ונכנסנו לבית ר' מאיר כהן גיסו של ר' זלמן בענדיל הנ"ל, ואכלנו שם סעדת שחרית.

כתבתי קארטיל (גלויה) לר' שמשון נ"י, ולביתי. הלכתי להפאסט (לדואר) לראות עם יש בשבילי מכתב, ועדין לא יש (אין), כי כתבתי עוד מרומייניע (מרומניה) לזוגתי תחיה לשלח לי לאלכסנדריה 'הניפאס' (הפאשפרט) שלי. הדלקתי שם נר חנכה, ואכלתי שם סעדת ערבית, ולנתי שם.

יום ג' (כ"ז כסליו) בבקר קבלתי מכתב מזוגתי תחיה ופריסת שלום מבני נחמן נ"י שהמה כלם ברוך ה' בחיים ושלום נמצאים, ושמחתי מאד מהמכתב, מפני שזה כמה וכמה שבועות שלא קבלתי ממנה מכתב; ותכף כתבתי לה תשובה.

יום ד' (כ"ח כסליו) קבלתי מכתב מאבי נ"י עם 'הניפוס' שלי, דקטור דוד נתן לי מכתב לה'גימיינדע' לעשות לי 'טיסקירע' (ויזה) בחנם.
