# חשון

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1418/364/

הייתי בברדיטשוב עד היום יום ג' פרשת 'נח' (ל' תשרי); פרסתי בשלום כל אנשי שלומנו והקרובים שלי, וקבצתי מעט מעות. וגם היום הייתי על החתנה של שאר בשרי חיים יהודא בנו של ר' יעקב לוי נ"י, והיינו שם בשמחה על החתנה, ובאמצע הרקודים בחצות הלילה פרסתי בשלום כל אחד ואחד, והכלי זמר נגנו בשבילי, ולוו אותי; והלכתי לר' אייזיק נ"י ולקחתי החפצים שלי, ונסעתי על העגלה למסלת הברזל (לתחנת רכבת), ונסעתי לאדעס (לאודסה); ה' יתברך יביאני לשלום מהרה לארץ הקדש, ואמצא שמה את כל בני ביתי בחיים ושלום ושמחה.

יום ה' פרשת 'נח' (ב' חשון) בבקר באתי ברוך ה' לשלום לאדעס (אודסה) לבית ר' מענדיל שניידער נ"י (שאני לומד בירושלים תבנה ותכונן עם בנו נ"י). באתי מבית הכנסת, לנתי אצל ר' מענדיל הנ"ל, וחלמתי שהייתי בשמחה מאד, ורקדתי בביתי הרבה עם אנשי שלומנו ועם אנשי ירושלים תבנה ותכונן, וגם רקדנו עם הנגון: 'פורים פורים לנו, ברוך אשר בחר בנו' וכו', וסימנא מלתא.

שבת קדש (ד' חשון) אכלתי אצל ר' מענדיל הנ"ל, התפללתי בהבית הכנסת דחסידי קארלין.

יום א' 'לך' (ה' חשון) הייתי על ברית מילה אצל בנו של ידידנו ר' חיים קיבליטשער, וכבדו אותי לומר הברכות; וברוך ה' היינו בשמחה ורקדנו.

מוצאי שבת קדש פרשת 'לך' (י"ב חשון) תרס"ח, פה אדעס (אודסה) בבית ר' מענדיל שניידער: התעכבתי באדעס מיום ה' פרשת 'נח' עד מוצאי שבת קדש פרשת 'לך', חשבתי שאשיג פה פאשפרט (דרכון) שאוכל לנסע מפה לארץ ישראל, אבל לא עלתה בידי. קבצתי פה מעט מעות, שבת קדש הייתי אצל ר' מענדיל נ"י, ועתה אני מכרח לנסע לעסטרייך (אוסטריה) לנסע משמה לארץ ישראל; ה' יתברך יביאני מהרה לארץ ישראל מאיזה מקום שהוא רוצה, רק שיהיה במהרה.

ומכרח אני לכתב מכל דבר בקצור, כי לכתב מכל יום מה שעובר עלי במחשבה דבור ומעשה – זה אי אפשר כלל.

אשת ר' מענדיל נ"י נתנה לי כתנת ובגדים ומאכלים לדרך, ה' יתברך ישלם להם כפעלם כפל כפלים, כי עד עתה הייתי בביתם, ואכלתי שמה, ולנתי שמה בכבוד גדול.

מוצאי שבת קדש 'לך' פרסתי בשלום כל אחד ואחד, ובחצות הלילה נסעתי משם, לקחתי 'ביליעט' (כרטיס) לסט‍אנציע 'סלאבאדקע' (לתחנת סלובידקה).

יום א' 'וירא' (י"ב חשון) בחצות היום באתי שמה, המתנתי בהוואגזאל (בתחנת הרכבת) כמה שעות עד סמוך לעת ערב, ומשמה נסעתי ל'נאוואסעליץ' ששמה הגרענעץ (הגבול) של עסטרייך (אוסטריה).

יום ב' 'וירא' (י"ג חשון) בבקר השכם באתי ברוך ה' ל'נאוואסעליץ' ונכנסתי לאכסניה, התפללתי בהבית הכנסת דחסידי סאנדיגערע (סדיגורה). כל היום הייתי שמה באכסניה ולנתי שם, שלמתי עבור לינת לילה ואכילה ונשאר בידי פחות מאחד רבל כסף; רבונו של עולם! רחם עלי, רבונו של עולם! רחם עלי. חלמתי שהיינו בשמחה ורקדנו, וסימנא מלתא.

יום ד' 'וירא' (ט"ו חשון) לא נשאר בידי אפלו פרוטה אחת, רק הרב דשם נתן לי עשרה 'גרייצער' 'וסטודענט' (וסטודנט) אחד נתן לי חמשה עשר קאפיקות (כי אני בישן גדול, מי שנותן לי מעצמו אני מקבל, ולבקש לתן לי – איני יכול), והיה לי בשביל אכילה ולינת לילה. ואין בידי לפורטה אפלו שוה פרוטה, רבונו של עולם! רחם עלי וחמל עלי.

יום ה' פרשת 'וירא' (ט"ז חשון) תרס"ח, פה 'נאוואסעליץ' בבית ר' משה ברכה'ס: מה שעבר עלי באלו הימים ב'נאוואסעליץ' אי אפשר לספר כלל, ה' יתברך ירחם עלי מעתה ויביאני מהרה לארץ הקדושה, רבונו של עולם! רחם עלי, כי אין לי שום בטחון רק עליך.

הכרחתי להניח החפצים שלי אצל ר' משה הנ"ל במשכון על ארבעה רבל כסף – לשלם להחברה שמעבירים 'הגרענעץ' (את הגבול).

ליל ו' פרשת 'וירא' (י"ז חשון): עתה אנחנו יושבים באמצע הדרך סמוך ל'הגרענעץ' (לגבול).

בחצות הלילה עברנו ברוך ה' הגרענעץ בשלום, ובאנו לאכסניה בנאוואסעליץ אשר בעסטרייך (כי חצי העיר שיך לרוסלאנד (לרוסיה) וחצי העיר לגאליציע (לגליציה)), והיינו שם עד חצות היום, אחר כך שכרנו עגלה, ובאנו סמוך לעת ערב לביאן. ברוך ה' הלכתי למקוה.

שבת קדש (י"ח חשון) הייתי 'בביאן', ישבתי שם בזויות אצל השלחן, ונגנתי הנגונים שלנו בערב ובבקר ובסעדה שלישית ואמרתי ביני לביני תורה מ'לקוטי מוהר"ן', ועוד דבורים מרבנו הקדוש. וראיתי ההנהגה שלהם, ואמרתי להם: 'השקו הצאן ולכו רעו' וכו' כל המאמר, כמבאר כל זה בלקוטי הלכות, הלכות מתנה הלכה ד', על פסוק 'ויצא יעקב מבאר שבע' וכו', עין שם היטב וינעם לך לעולם; ועתה אני רואה החלוק בין הקטן של אנשי שלומנו לה...

הבטיחו לי להוסיף על חלקתי בירושלים תבנה ותכונן, ור' ישראל מרגאליס נתן לי אחד רבל כסף.

יום ב' פרשת 'חיי שרה' (כ' חשון) בבקר באתי ברוך ה' לשלום לעיר 'טשערנאוויץ', והתפללתי בבית הכנסת דחסידי סנדיגורי (סדיגורה), ועתה אני באכסניה, וגם אכלתי סעדת שחרית ואני כתב עתה מכתב לאבי נ"י ירושלימה תבנה ותכונן, ואין בידי אף פרוטה אחת, ה' יתברך ירחם עלי.

יום ג' (כ"א חשון) הייתי אצל ידידנו ר' מענדיל נ"י אשר יושב שמה, אכלתי סעדת ערבית אצל אחותו אשר דרה שמה, ולנתי שם.

יום ד' (כ"ב חשון) בבקר התפללתי בהבית הכנסת דחסידי וויזניצער (ויז'ניץ), ר' שלום מסנדיגורי נתן לי אחד קראן, וגם הייתי עוד אצל כמה 'מפרסמים' ונתנו לי מעט מעות.

ליל ה' (כ"ג חשון) פרסתי בשלום ר' מענדיל נ"י, וגם נתן לי אחד קראן, ולנתי עוד הפעם בבית של אחותו תחיה.

יום ה' בבקר נסעתי לעיר 'סערעט' ששמה הגרענעץ של ראמייניע (גבול רומניה) (מפני שאמרו לי בטשערנאוויץ, כי על דרך רומייניע אוכל לבא בקרוב ובנקל לארץ ישראל – כי אין צריכים כל כך מעות, ועל דרך טרויעסט צריכים הרבה מעות).

בחצות היום באתי ברוך ה' לסערעט במסלת הברזל (ברכבת) עבור תשעים גרייצער (סוג מטבע), ואכלתי סעדת שחרית אצל הרב דשם. נסענו מטשערנאוויץ לכאן עם כלי זמר, וסימנא מלתא.

התפללתי ערבית עם הרב בבית הכנסת דחסידי וויזניצער (ויז'ניץ), ולמדנו שם גמרא.

שבת קדש פרשת 'חיי שרה' (כ"ה חשון) אכלתי אצל הגבאי של הבית הכנסת, ולנתי אצל הרב, וברוך ה' היינו בשמחה. בשלש סעדות (בסעודה שלישית) ישבנו אצל הרב, וגם סעדת מלוה מלכה אכלתי אצל הרב; וברוך ה' היינו בשמחה.

יום א' 'תולדות' (כ"ו חשון) הייתי בסערעט, והרב קבץ בשבילי בערך שני גולדען, אכלתי אצלו וגם לנתי אצלו.

רציתי לעבר הגרעניץ לראמייניע (את הגבול לרומניה) דרך מיהאלעני, אבל בקשו ממני הרבה מעות, ואמרו לי שיותר טוב לעבר הגרעניץ (את הגבול) דרך איצקאן, לכן אני נוסע עתה לכפר איידיק על העגלה ומשמה אסע אם ירצה ה' במסלת הברזל (ברכבת) לאיצקאן.

יום ב' פרשת 'תולדות' (כ"ז חשון) באתי ברוך ה' לאיידיק בעגלה עבור עשרים וחמשה גרייצער, ולקחתי ביליעט (כרטיס) לאיצקאן עבור חמשים וחמשה גרייצער, ואחר חצות היום באתי ברוך ה' לאיצקאן.

היום היה לי תענית חלום, ה' יתברך יהפך הכל לטובה; אני כתב עתה מכתב לאומאן.

לנתי אצל השמש, וקניתי לי לחם עם תפוחים ואכלתי.

יום ג' (כ"ח חשון) אחר חצות באתי ברוך ה' לשלום לעיר 'שאץ' - עבור עשרה גרייצער – הסמוך לאיצקאן; והייתי אצל מפרסם אחד – ר' משה, ונתן לי אחד קראן.

בערב מצאתי בהבית המדרש ובהוויזניצער קלויז (בית הכנסת דחסידי ויז'ניץ) ספרי רבנו הקדוש, וגם דברנו מרבנו הקדוש, וזקן אחד בשל בשבילי תה, ונתן לי לאכל. לנתי בבית האשה 'אלטא דיא שוחטקע' (אשת השוחט) עם עוד כמה אנשים – בחנם.

יום ד' (כ"ט חשון) הלכתי עם איש אחד כל היום, וקבצתי מעט מעות.
