# טבת

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1418/411/

יום ו' (א' טבת) הייתי אצל הגימיינדע, ומסרתי מכתב בקשה ל'החכם באשי' מה שאני בעצמי כתבתי ליל ו', ונתן לי עשרה גרוש על שבת קדש, ואמר שאבא להגימיינדע אחר שבת קדש; כתבתי מכתב לבני ביתי.

ברוך ה' רחצתי את עצמי לכבוד שבת קדש אצל ר' מאיר כ"ץ, נתתי לאשה אחת ששה גרוש לבשל לי דגים לכבוד שבת קדש (כי איני רוצה לאכל פה בשר), וקניתי לי לחם עם פרות, ואכלתי שם שבת קדש. התפללתי בהפוילישער שוהל (בית הכנסת ליוצאי פולין).

הייתי באלכסנדריה עד שבת קדש פרשת 'ויגש' (ט' טבת), וסבלתי פה עני ודחק, ה' יתברך ירחם עלי מעתה.

פעלתי אצל הגימיינדע לעשות לי טיסקירע (ויזה) בחנם עם עוד אחד מירושלים – ר' שלמה סגל, וגם לתן לי ביליעט (כרטיס) בחנם עם לחם ל'בירות' (מפני שאנחנו צריכים לעמד קאראנטאן (ביקורת), לכן לא יעמדה הספינה ביפו, וצריכים אנו לנסע לבירות – לעמד שם קאראנטאן).

ערב שבת קדש 'ויגש' (ח' טבת) טבלתי עצמי בהים על ספינה קטנה, ונתתי חמשה גרוש להאשה הנ"ל לבשל לי דגים לכבוד שבת קדש.

שבת קדש פרשת 'ויגש' (ט' טבת): בחצות היום אחר אכילת שחרית ישבנו על הספינה, וערב שבת הנ"ל הייתי על הספינה לקנות שביתה כדינא, ואחר שלש סעדות הלכה הספינה 'חידעווע' מאלכסנדריה; ה' יתברך יביאני מהרה לארץ ישראל.

יום א' 'ויחי' (י' טבת) בבקר באנו ברוך ה' 'לפארט-סאיד' (פורט סעיד), ליל ב' (י"א טבת) שעה עשרה יצאנו משם.

יום ב' בתחלת ערב באנו לבירות, והכרחנו ללון על הספינה.

בבקר (יום ג' י"ב טבת) התפללתי על הספינה ואחר כך הכניסו אותנו להקאראנטין (ביקורת). אנחנו ארבעה יהודים: אנכי ור' שלמה הנ"ל, עם אחד מווין (מוינה), ואחד ספרדי מבגדד (אשר בבבל).

יום ה' (י"ד טבת) הביאו לנו להקאראנטאן מאיש אחד לאכל בשר ודגים ולחם עם הרבה פרות ויין שרף וכו'; ברוך ה' בעד טובו וחסדו שעשה עמדי.

יום ו' פרשת 'ויחי' (ט"ו טבת) יצאנו ברוך ה' בשלום מהקאראנטין ובאנו לאכסניה.

שבת קדש פרשת 'ויחי' (ט"ז טבת) היינו בבירות, ברוך ה' על צד היותר טוב, אכלתי שבת קדש אצל ר' יעקב רובנשטיין.

יום א' (י"ז טבת) קבצנו יותר מעשרה פראנק.

יום א' פרשת 'שמות' לעת ערב, ברוך ה' נכנסנו להספינה 'רוסיה' – לנסע ליפו.

יום ב' פרשת 'שמות' (י"ח טבת) בבקר, שעה שביעית, באנו ברוך ה' לשלום ליפו תבנה ותכונן, ונכנסתי לבית גיסי מורנו הרב דוד נ"י, ומצאתי אותם ברוך ה' בחיים ושלום, ואמרו לי שבני ביתי גם כן ברוך ה' בחיים ושלום.

בערב באתי לפתח תקוה, ומצאתי זוגתי תחיה ובני נ"י וכל בני ביתי ברוך ה' בחיים ושלום; הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו.

הייתי שם עד אחר שבת קדש פרשת 'שמות' (וארא).

שבת קדש (שמות, כ"ג טבת) הייתי אצל חמי נ"י עם כל בני ביתו; בשבת זו נעשיתי שלשים שנה.

יום ב' פרשת 'וארא' (כ"ה טבת) בבקר נסעתי ליפו, לעת ערב שכרתי עגלה ירושלימה.

יום ג' פרשת 'וארא' (כ"ו טבת) בבקר באתי ברוך ה' לשלום לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן, ונכנסתי לבית אבי נ"י ומצאתי אותו ואת זוגתו ברוך ה' בחיים ושלום. התפללתי בבית הכנסת של ר' ניסן ב"ק, והייתי ברוך ה' אצל כתל המערבי. לעת ערב הלכתי ל'מאה שערים' לר' חיים ישראל.
