# שבט

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1420/311/

לכן, בשביל הנ"ל ובשביל עוד טעמים, נסעתי עם בני נחמן נ"י - וזוגתי נשארה עדין בירושלים תבנה ותכונן - היום יום ב' פרשת 'בא' (כ"ט טבת) ליפו. אנחנו לנים אצל גיסי מורנו הרב ר' אברהם יצחק נ"י, ואכלנו שם סעדת ראש חדש. יהי רצון שיתמתקו הדינים מעלינו ומעל כל ישראל, ונזכה לתקן מה שצריכין לתקן, ולהושע בכל טוב בגשמיות ורוחניות.

יום ג' פרשת 'בא' (א' שבט) הייתי אצל הרב ר' אברהם יצחק הכהן קוק נ"י, וקבל אותי בכבוד גדול. סעדת שחרית אכלתי אצל גיסי אברהם יצחק נ"י, ולעת ערב באנו ברוך ה' לפתח תקוה.

יום ב' פרשת 'בשלח' (ז' שבט) תר"ע, פה עיר הקדש פתח תקוה תבנה ותכונן, אני יושב פה עם בני נ"י אצל חמי, וזוגתי עודנה בירושלים. יכול להיות שאתעכב פה בפתח תקוה, מפני שצריכין מלמד בהתלמוד תורה, ודברתי עם המנהל ואמר לי שיכתוב ירושלימה לשאול עלי, וצריך אני להמתין עד שיבא תשובה מירושלים.

יום ב' פרשת 'בשלח' לעת ערב באתה זוגתי תחיה לפתח תקוה.

יום א' פרשת 'יתרו' (י"ג שבט): לעת עתה אנחנו בפתח תקוה אצל חמי נ"י, ואני בעצמי איני יודע למה אנכי מתעכב פה; אבל זאת פעלתי, שאני מעתיק עתה כל הכתבים הללו מה שהתחלתי לרשם מכמה שנים, מה שנעשה עמי בכל עת, ואני מקבץ אותם יחד בספר אחד, וקראתיו בשם 'תולדות שמואל'.

אתמול בבקר כשבאתי להבית הכנסת הייתי בעצבות, ופתחתי מדרש ונפתח לי זאת בסדר 'בשלח' פרשה כ"א, וזה לשונו: "כיון שראו ישראל שהיו מוקפין משלושה רוחות: הים סוגר, והשונא רודף, והחיות מן המדבר, תלו עיניהם לאביהם שבשמים, וצעקו להקדוש ברוך הוא, שנאמר: "ויצעקו בני ישראל" וכו'. ולמה עשה להם הקדוש ברוך הוא כך? אלא, מפני שהקדוש ברוך הוא מתאוה לתפלתם וכו'", עין שם באריכות – משל וכו'; יהי רצון שנזכה להתפלל על כל דבר ודבר, ולהושע בכל טוב בגשמיות ורוחניות.

יום ד' (ט"ז שבט) אחר חצות ברוך ה' גמרתי להעתיק כל הכתבים הללו.

(יום א' פרשת במדבר תרע”ג – ל”ג בעמר, פה עיר הקדש יפו. אני מעתיק עתה הכתבים משנת תר”ע(

הייתי בפתח תקוה עד יום א' פרשת 'משפטים' (כ' שבט) תר"ע.

יום א' באתי ליפו תבנה ותכונן בצהרים, וזוגתי תחיה עם בני נ"י נשארו עדין בפתח תקוה, וה' יתברך יושיעני וידרכני בדרך הטוב והישר, כי עליך השלכתי את יהבי ואתה תוליכני ותושיעני בכל טוב בגשמיות ורוחניות, כי אינני יודע כלל מה לעשות: אם לסע ירושלימה, או לשאר ביפו על איזה זמן אולי יזמין לי ה' יתברך פה איזה עבודה, כי איככה אוכל לחזר ירושלימה שאני עתה בעל חוב כזה, רחם עלי אבי שבשמים, רחם עלי אבי אב הרחמן.

יום ג' פרשת 'תרומה' (כ"ט שבט), פה עיר הקדש יפו תבנה ותכונן: לעת עתה אני ביפו, וזוגתי תחיה עם בני נ"י המה בפתח תקוה. אתמול נסע חמי נ"י ירושלימה, כי היום היאהרצייט של אביו ר' מנחם מענדיל ז"ל.

אני מתפלל אצל הרב הגאון מורנו הרב ר' אברהם יצחק הכהן קוק נ"י, וספרתי לו את מצבי ומעמדי, וגם הראיתי לו את ספרי הנוכחי, והבטיח לי להשתדל בשבילי איזה פרנסה. לעת עתה נתן לי אתמול למכר‍ פה גורלות שעשה הרב הנ"ל בשביל שיוכל ליסד ישיבה. אני מכרתי גורלות אתמול והיום, וה' יתברך יושיעני בכל טוב, כי אינני יודע כלל מה לעשות.
