# ניסן

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1421/170/

ליל ג' פרשת 'צו' (ו' ניסן): אנחנו כלנו בקו החיים והשלום, אנחנו עובדים בהדפוס, ור' מאיר לומד מלאכת הדפוס; יהי רצון שיצמח מזה דברים גדולים, שנוכל לדפס את כל ספרי רבנו הקדוש לאלפים ולרבבות לחלקם ביעקב ולהפיצם בישראל. וברוך ה' אנחנו קובעים זמן ללמד ספרי רבנו הקדוש, אנחנו קמים קדם אור הבקר, ולומדים מעט, ומכינים את עצמנו להתפלל, ואחר התפלה אנחנו הולכים לבית הדפוס. בצהרים יש לנו חפש שתי שעות, יהי רצון שנזכה לבלות כל ימינו בתורה ותפלה ובמעשים טובים.

היום יום ב' (ה' ניסן) נסעה זוגתי תחיה עם בני נ"י לפתח תקוה על חג הפסח, ואני עם גיסי נסע אם ירצה ה' ערב פסח, וגם ידידנו ר' מאיר נ"י יסע ירושלים על חג הפסח.

עד יום (ג') י"ג ניסן הייתי עם ר' מאיר ביחד, ביום אכלנו ב'הוטל' (במלון), וגם בשבת קדש אצל ר' יעקב מלכוב, ובערב אנחנו אוכלים בביתנו.

יום י"ג נסע ר' מאיר ירושלימה, ואני נקיתי את הבית ובדקתי את החמץ.

ערב פסח אחר חצות נסעתי לפתח תקוה, וברוך ה' מצאתי את בני ביתי בחיים ושלום.

היינו בחג הפסח אצל חמי נ"י, וקימנו ברוך ה' כל המצוות הנוהגות בפסח על צד היותר טוב; ברוך שהחינו וקימנו והגיענו לזמן הזה.

הייתי שם עד יום ב' (י"ט ניסן) - ד' דחל המועד פסח; יום ב' הנ"ל נסעתי ירושלימה, ולעת ערב באתי ברוך ה' ירושלימה, הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו, כי זה שנה וחדשים אחדים שלא זכיתי להיות בירושלים, ולא ראיתי את אבי נ"י, וברוך ה' בחסדו הגדול הייתי שבע רצון על צד היותר טוב. קבלתי את פני אבי נ"י, והייתי אצל כתל המערבי, מקום קדוש ונורא מאד מאד וכו', וגם הייתי אצל כל קרובי ומכירי, וכלם קבלו אותי בכבוד גדול, וגם הייתי אצל כל אנשי שלומנו; כן יהי רצון שאזכה לחזר במהרה ירושלימה, ולכל הפחות לעלות לרגל שלש פעמים בשנה.

יום ה' (כ"ב ניסן) בבקר החזיר לי אבי נ"י את כל ההוצאות, והחזרתי (וחזרתי) ליפו, בדעתי אם ירצה ה' לנסע על שבת קדש לפתח תקוה. רבונו של עולם! רחמני והושיעני בכל מה שאני צריך להושע בגשמיות ורוחניות, ואזכה לכל טוב שבכל העולמות.

על שבת קדש (כ"ד ניסן) הייתי בפתח תקוה, וביום א' (כ"ה ניסן) באנו ליפו – אני וזוגתי תחיה, ובני נ"י, ואליהו משה. ידידנו ר' מאיר בא גם כן יום א' הנ"ל ליפו, ואנחנו עובדים ביחד בהדפוס, ואנחנו קובעים עתים לתורה.
