# ניסן

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1423/170/

היום יום (חמישי, פרשת מצורע) ג' ניסן, כתבתי מכתב לר' חיים ישראל לשלח בשבילי מצות לפתח תקוה, כי בדעתנו אם ירצה ה' לנסע על חג הפסח לפתח תקוה.

היום יום א' 'אחרי' (ו' ניסן): נסעה זוגתי תחיה עם בני ביתי לפתח תקוה, ואני אסע אם ירצה ה' אחרי השבת הבא עלינו לטובה.

ליל ה' (י' ניסן): ברוך ה' סימתי ספר 'שער ההקדמות', והלואי שאזכה להתחיל עוד ספרים ולסימם, ללמד וללמד לשמר ולעשות ולקים; ברוך ה' התחלתי ספר 'פרי עץ חיים'.

אני מכין את עצמי להכין כל צרכי שבת קדש, כי בדעתי אם ירצה ה' לאכל בביתי, ואשת הבעל הבית מבשלת בשבילי.

מוצאי שבת קדש (י"ג ניסן): ברוך ה' עבר השבת קדש בטוב, היה לי כל המאכלים – בשר ודגים וכו', וגם הדלקתי כל הנרות, וברוך ה' קמתי אחרי חצות, ולמדתי עד סמוך לבקר, והתפללתי כותיקין כמו בכל פעם, ואחר כך קדשתי על היין, ולמדתי עד סעדת הצהרים, ואחרי הצהרים למדתי גם כן, ואמרתי את ההגדה וכו'. ואחרי השלש סעדות (סעודה שלישית) הלכתי להרב, ושמה התפללתי ערבית. ועתה בדקתי את החמץ, ואם ירצה ה' בדעתי מחר לנסע לפתח תקוה.

בחרף הזה ברוך ה' קבעתי לי בלי נדר אלו השעורים. יהי רצון שלא אבטלם לעולם, ואדרבה אוסיף עליהם עוד ועוד, ולהתנהג ככה כל ימי חיי, אמן.

א. חצות. ב. לקוטי מוהר"ן. ג. לקוטי תפלות. ד. זהר – בכל שבוע לגמר הזהר של השבוע. ה. מדרש – בכל שבוע לגמר המדרש של השבוע. ו. לקוטי הלכות. ז. משניות – באפן שאוכל לגמר עד סוף השנה את כל הש"ס. ח. גמרא – כנ"ל, באפן שאוכל לגמר עד סוף השנה את כל הש"ס; ומפני שהתחלתי גמרא באמצע החרף, לפי החשבון אני צריך ללמד עשרה דפים ליום... ט. שלחן ערוך – באפן לגמר עד סוף השנה ארבעה חלקי שלחן ערוך. י. כתבי האריז"ל. יא. ספר המדות.

יהי רצון שאזכה ללמד וללמד לשמר ולעשות, אמן סלה.

בסעדה שלישית אמר לי הרב אודות מה שאני עובד פה בהדפוס... ואדרבה ברוך ה' נשתנתי בכמה דברים לטובה. ואמרו לי, שאיתא במשנת חסידים – כפת הירדן שהיה נצרך להקטורת, כתב שמה בזה הלשון: שכשנתישן ואבד ריחו (הכפת הירדן), אם מצניעים אותו בבית הכסא שלושה ימים, ריחו חוזר ונעור, כי מתגבר נגד הקלפות, והוא מתוק החלבנה (העתקתי זאת מספר משנת חסידים שנמצא אצלי).

באתי ברוך ה' לפתח תקוה, ומצאתי כלם בחיים ושלום.

הפסח עבר ברוך ה' על צד היותר טוב, עשינו הסדר, והיינו בשמחה. ואחר הסדר סבב ה' יתברך שנתועדתי יחד עם כמה אנשים, והיינו בשמחה, ורקדנו עד אחר חצות לילה.

וכל ימי הפסח ברוך ה' למדתי הרבה גמרא, ומדרש, וזהר הקדוש, ושלחן ערוך יורה דעה, ופרי עץ חיים, וכמה תורות מלקוטי מוהר"ן, ולקוטי תפלות; ברוך ה' בעד טובו וחסדו.

היום יום ג' (כ"ב ניסן) – אסרו חג, חזרתי ליפו, ובני ביתי נשארו עדין בפתח תקוה. אחרי חצות היום עבדתי מעט; יהי רצון שאזכה לבלות על התורה והעבודה, ואזכה לצאת במהרה מעבדות לחרות, שלא אפסיק פומי מגירסא, אמן.

על שבת קדש (קדושים, כ"ו ניסן) נסעתי לפתח תקוה, וביום א' (כ"ז ניסן) פרשת 'אמור' חזרתי ליפו עם כל בני ביתי בחיים ושלום; יהי רצון שיהיה הכל לטובה.

(מצאתי לנכון לרשם עד איזה דף גמרתי בפתח תקוה מכל הספרים שאני לומד. גמרא שבת – עד דף קי"ב, מסכת גיטין – מ"ב, מדרש – מ"ב, לקוטי מוהר"ן חלק א' – מ"ב תורות, וחלק ב' – כ"ו תורות, ושלחן ערוך יורה דעה – רל"ב סימנים; וכל הנ"ל המה צרופים כידוע; יהי רצון שיהיה הכל לטובה).

יום ג' (כ"ט ניסן): סאסי אשת ידידנו ר' שמשון נ"י היתה אצלי שני ימים, וקבלתי פריסת שלום מכל אנשי שלומנו.
