# כסליו

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1426/126/

פרשת 'וישב': אין חדשות, המצב העולמי לא נשתנה כלל, כמעט רב מלכי עולם נלחמים זה עם זה, ובכל יום שומעים שהרגו כך וכך אנשים באותה המדינה וכו'. מתחלת המלחמה עד היום לפי העתונים כבר הרגו בכל הארצות הלוחמות כמה מליון איש, והמצב של אחינו בני ישראל רע מאד בכל מדינה ומדינה, ראשית, כל מלך לוקח את נתיניו היהודים למלחמה, ומכל הצדדים הורגים את היהודים לא בעד עמם ולא בעד ארצם, וכל אחד גורש (מגרש) את היהודים שהם נתינים אחרים, ועקר מרכז המלחמה הוא כמעט איפה שרב תושביה המה יהודים, בפולין וב(ג)ליציה. גרמניה לקחה מרוסיה כל ארץ פוילען וליטה, וקדם שנכנסו הגרמנים הרוסים גרשו את התושבים מהעירות - ובגליציה נכנסו הרוסים - וכבשו מקדם הרבה עירות (כעת כבר גרשו אותם משם), ולכל מקום שנכנסו עשו ביהודים פרעות ורציחות אשר יכלו המון יריעות מלספר, גם לקחו כמה מאות יהודים, זקנים עם נערים וגם נשים וקטנים, והעמידו אותם בשורה ראשונה של המלחמה, ועוד ועוד דברים נוראים ומבהילים, וענו את הנשים והבתולות וכו' (וכל זה נודע לנו על ידי העתונים). ואנחנו כעת בצרה גדולה מאד אשר כמוה לא נהיתה, כמו שנבאו על זה נביאנו הקדושים; ה' יתברך ירחם על כלל ישראל.

ופה בארץ ישראל, אנחנו פה מסגרים – אין יוצא ואין בא, רק פעם בכמה חדשים בא אניה אמריקנית ומביאה כסף הנה, ועניות שוררת פה מאד, אשר כמעט הרבה אנשים גוועים מרעב, ובכל פעם גוזרים עלינו גזרות שונות, ה' יתברך ירחם עלינו.

אבל גם מרחוק אנחנו רואים צמיחת קרן ישועה, כי כל מה שנעשה בעולם הוא בודאי רק בשביל ישראל, ואם ירצה ה' בקרוב נזכה לגאלה שלמה, ה' יתברך יקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ לארצנו הקדושה.

פה הממשלה מתקנת את כל הדרכים והרחובות והשוקים על סדר היותר יפה, בכל עיר ועיר, וגם עושים בכל עיר מסלות הברזל, ובודאי הכל עושים בשבילנו.

קרוב לשני שבועות היו אצלי חתניו של שאר בשרי ר' חיים ישראל היילפרין נ"י - אפרים ומשה, חשבו שיוכלו לנסע לאמריקה, אתמול חזרו ירושלימה.

שבת קדש פרשת 'וישב' (כ' כסליו) נכנסתי לבית הכנסת אחד, ושמעתי שדרשן אחד (שלומד תמיד שם עם אנשים חמש) ומבאר להם מענין הקרבנות בפלפולים של הבל וגם מלאים אפיקורסות – שאסור לחזר דבריו וכו'; ואחרי ימים אחדים דברתי עם למדן אחד, ונכנסנו בשיחה ממפרשי המקראות – איזה פרוש יותר טוב ללמד, ואמרתי לו דעתי, ובדרך אגב ספרתי לו שבכל עת שאני נכנס לבית הכנסת הנ"ל, אינני יכול לסבל הלמוד של המגיד הנ"ל (ולא ספרתי לו בפרטיות מבאוריו על הקרבנות וכו'). וענה לי הנ"ל: מה שלא מצא חן בעיניך למודו של הדרשן הנ"ל, מזה אין ראיה שלמודו לא טוב, הלא אני בעצמי למדתי חמש לפני אנשים, ופעם אחת בארתי להם עניני קרבנות (וחזר לפני דברים אחדים, והוא ממש על פי סגנונו של הדרשן הנ"ל), וקפץ אחד שישב מהצד, ואמר שזה אפיקורסות וכו', כך ספר לי הלמדן הנ"ל.

=============

רבנו ז"ל אמר שכבר הכנסתי בכם אמת יותר מדי, ולא תניחו להטעות את עצמכם, לכן אמרתי שכדאי לבלות זמן וללקט מכל ספרי רבנו ז"ל ומשאר ספרים קדושים מגדלת מעלת הקרבנות, שעל כל ענין וענין יש רזין ורזין דרזין עד אין סוף. קבצתי בספר מיחד מראה מקומות מכל ספרי רבנו ז"ל ולקוטי הלכות מעניני הקרבנות והקטרת וקרבן פסח ופרה אדומה ושעיר של ראש חדש וקרבנות הנשיאים ומענין עמר שעורים וכו' וכו' – חדושים נפלאים ונוראים, ואם נזכה איזה פעם להדפיסם, בודאי למי שיפול הקונטרס מהקרבנות לידו, בודאי לא (יעלה) על דעתו משטותיו של הדרשן הנ"ל, וגם חכמות של אחרים שהמה חכמים בעיניהם, כי מי שלא יודע מדעתו של רבנו ז"ל הוא רחוק מהאמת, ואין כאן מקום להאריך.

=======

יום א' 'ויגש' (כ"ח כסליו) הלכתי לפתח תקוה עם בני נ"י, דברתי שם עם ידידי ר' פייוויל מסלאבאדקע נ"י מרבנו ז"ל (הוא נמצא כעת בפתח תקוה).

יום ב' (כ"ט כסליו) חזרנו ליפו.
