# ניסן

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1426/170/

יום ו' פרשת 'מצורע' (ד' ניסן): ברוך ה' בעד החיים והשלום. המצב של המלחמה לעת עתה לא נשתנה, היקר הולך ומתגבר מיום ליום, וכדאי לרשם מעט לזכרון: הקמח כעת בערך ששה בשליקים ויותר – הרוטל, אוקיא גאז – ארבע ועשרים עשריות, במקום שהיה קדם אחד עשריה, צוקער (סוכר) – ששה ועשרים עשריות וכו'.

יום א' 'אחרי' (ו' ניסן): זוגתי ובני ביתי נוסעים היום לפתח תקוה על חג הפסח.

אור לארבעה עשר ברוך ה' בדקתי את החמץ, כן אזכה לבער את היצר הרע מביתי ומרשותי, ולעבד אותו יתברך עבודה שלמה, עבודה תמה, אמן.

כעת ברוך ה' גמרתי להעתיק את 'התקון הכללי', רק אני צריך עוד לכתב השמטות.

ידידי ר' יוסף היה כעת אצלי, והביא לי על פסח מצות. וגם קדם שבת לקחתי עוד מצות, ושלחתי היום לפתח תקוה. למדנו כעת מעט את כונות הסדר מספר 'שער הכונות', ואם ירצה ה' מחר אני הולך לפתח תקוה.

יום (ב') י"ד אחרי שרפת החמץ: אני הולך כעת לפתח תקוה, ובדעתי אם ירצה ה' לילך השבוע ירושלימה.

יום ד' א' דחל המועד (ט"ז ניסן) לפנות ערב, שבתי ליפו.

היו עוד אנשים שחפצו לילך ירושלימה, ומפני סבות שונות נתחרטו מההליכה, אני בעצמי קמתי בהשכמה קדם אור היום, ויצאתי בעצמי יחידי, התפללתי בדרך. ורוב היום הלכתי לבדי, רק שעות אחדות סמוך לירושלים פגשתי שתי יהודים תימנים, והלכנו יחד, ודברנו כל הדרך דברי תורה, ובזמן תפלת ערבית באנו ברוך ה' ירושלימה.

הייתי בירושלים עד יום ד' פרשת 'קדושים' (כ"ג ניסן). בחג אכלתי אצל אבי נ"י, ואצל ר' חיים ישראל נ"י, והייתי גם כן בין אנשי שלומנו ואצל מקומות הקדושים.

יום ד' 'קדושים' לפנות ערב יצאתי מירושלים רגלי עם עוד אחד עד בב-אל-ו'עד (שער הגיא), ומשם נסענו בעגלה ליפו. וקדם אור היום באנו ליפו, והספקתי עוד להתפלל כותיקין.

על שבת קדש (קדושים, כ"ו ניסן) הלכתי לפתח תקוה. ברוך ה' מצאתי את בני ביתי בחיים ושלום. הייתי שם עד יום א' 'אמור' (כ"ז ניסן), שבתי ליפו רגלי עם בני נחמן נ"י.
