# אייר

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1427/221/

יום א' (ל' ניסן) הלכתי לפתח תקוה בשביל איזה חפצים, בצהרים שבתי לכפר סבא.

הולכים לאט לאט מפתח תקוה לכפר סבא – אנשי יפו, והרב הלכו למסלת הברזל (לרכבת), אבל אנשי פתח תקוה יושבים עוד על מקומם, והממשלה מכריזים ומפחידים שישרפו את החפצים למי שישאר וכדומה, אבל משחדים אותם ולפי שעה משתיקים אותם.

סביב כפר סבא יש יער ושדות, ואפשר פה להתבודד ולפרש שיחה לפניו יתברך שיקרב אותנו לעבודתו יתברך.

יום ג' 'אחרי' (ב' אייר) הלכתי לפתח תקוה, חילים הולכים מבית לבית לחפש אנשים שאין להם זכות ישיבה; לפנות ערב שבתי לכפר סבא.

יום ד' (ג' אייר): היום אנחנו עושים סכות חדשות חוץ מהמושבה, גיסי באו מפתח תקוה לעזר לי לעשות הסכה שלנו.

גם יום ה' עסקנו בהסכה.

יום ו' (ה' אייר) השכם הלכתי לפתח תקוה, אחרי צהרים שבתי לכפר סבא. בפתח תקוה טבלתי לכבוד שבת קדש, וברוך ה' הכנתי על שבת קדש בשר ושאר דברים, ויין ועשינו טשולענט כנהוג, וברוך ה' השבת הזה עבר בסכה כמו בבית.

ה' יתברך מפרנס אותנו גם פה ברחמיו הגדולים: מהועד האמריקני נותנים תמיכה לכל אחד בכל יום ואנחנו מוכרים גם כן קפה, כן לא יעזב חסדו מאתנו לעולם.

יום ב' 'אמור' (ח' אייר) הלכתי עם קפה לפתח תקוה, לפנות ערב שבתי ליפו.

יום ג' (ט' אייר) עסקתי במכירת קפה בכפר סבא, ברוך ה' למדתי גם כן.

יום ד' (י' אייר) בבקר, אני הולך עם קפה לפתח תקוה, לפנות ערב שבתי לכפר סבא.

השבוע ירד מעט גשם עלינו, אבל היה בחסד.

יום ו' 'אמור' (י"ב אייר) הלכתי עם קפה לפתח תקוה, אחרי צהרים שבתי (ליפו) (לכפר סבא). טבלתי בפתח תקוה לכבוד שבת קדש.

על שבת קדש יש לנו ברוך ה' כל טוב: בשר ודגים ויין, ושאר מיני מאכלים, גם פה בשדה לא עזבונו אלקינו, כן לא יסיר חסדו מאתנו לעולם, 'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו', כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד. אני שבע רצון מאד מהטלטול ומהגרוש, רק אני מבקש מה' יתברך שיזמין לי מעתה פרנסתי בסבה קלה, שאוכל לבלות כל ימי בתורה ותפלה – שלא יפסק פומי מגרסא, ונשוב מהרה ירושלימה.

יום ד' 'בהר' (י"ז אייר) הלכתי עם קפה ועם עוד איזה סחורה שלקחתי בשביל 'בחינה' (ניסיון) – לפתח תקוה, לפנות ערב שבתי לכפר סבא.

ליל ה' – ל"ג בעמר (י"ח אייר) עשינו פה הדלקה בשירה וזמרה ורקודין.

רבונו של עולם! 'מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ', בתוך הטלטול הקשה והגרוש, שיצאו מבתים יפים ונהדרים לגור בתוך סכות באמצע השדה, והם מקימים מצוותיו ומנהגיו, 'השקיפה ממעון קדשך וברך את עמך ישראל' והוציאם מאפלה לאורה, משעבוד לגאלה שלמה, במהרה בימינו, אמן.

יום ו' (י"ט אייר) הלכתי עם קפה, היום גם כן הולכים שמה חילים ומכים ומגרשים למי שאין לו זכות ישיבה. טבלתי לכבוד שבת קדש, אחרי הצהרים באתי לכפר סבא, ברוך ה' מצאתי הכל מוכן על שבת קדש. היום עשו פה ערוב סביב כל הסכות, בכדי שיוכלו לטלטל בכל מקום; 'מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ' וכו'.

השבת (בהר, כ' אייר) עבר ברוך ה' על צד הטוב: היה לנו מה לאכל ולשתות, למדתי, וברוך ה' גמרתי תהלים; בני שיחיו המה כעת בפתח תקוה.

יום א' 'בחקתי' (כ"א אייר) הלכנו לכפר קלקילי (קלקליה) לקנות קמח ועוד דברים.

יום ב' (כ"ב אייר) הלכתי עם קפה לפתח תקוה, לפנות ערב שבתי לכפר סבא.

גם יום ג' (כ"ג אייר) הלכתי לקנות סחורה לקלקילי (בקלקליה), והבאתי יום ד' (כ"ד אייר) לפתח תקוה. אחרי הצהרים שבתי לכפר סבא.

שומעים יריות מתותחים כמעט בלי הפסק – לפי הנראה מצד עזה.

יום שישי (כ"ו אייר) הלכתי גם כן לפתח תקוה, טבלתי לכבוד שבת קדש. באתי לכפר סבא עם חמותי, מצאתי ברוך ה' הכל מוכן על שבת קדש.

ברוך ה' השבת (בחוקותי, כ"ז אייר) היה על צד היותר טוב.

מוצאי שבת קדש (כ"ח אייר) היה רוח סערה והרבה סכות נפלו, והכרחנו לישן בחוץ שלא תפול עלינו הסכה, אבל ברוך ה' לא נפלה – רק נתקלקלה, ותקנתי אותה.

ביום א' גם הלכתי לכפר קלקילי (קלקליה) לקנות קמח, וכך אני מסתובב בכל השבוע מכפר סבא לקלקילי ולפתח תקוה – הכל כדי לכלות הפשע ולהתם החטאת.
