# הבטחת הצדקת מרת אדיל לאביה

> מקור: https://rabenu.app/books/tvldvt-adm/1756/

תכף ביום א' דחל המועד פסח הנ"ל שכר הבעש"ט הקדוש ז"ל את הספינה לנסע לארץ ישראל ביחד עם בתו וחתנו ור' צבי סופר הנ"ל. וקדם שנזדמן להבעש"ט הקדוש להשכיר את הספינה היה הבעש"ט הקדוש ז"ל מוכן לנסע על ידי קפיצת הדרך, אשר אץ במהירות גדול את נסיעתו לארץ ישראל. והיה מרצה לפרש המטפחת שלו על פני המים שבים, ולנסע על אפן כזה וגלה אז כונות ושמות מיחדות עבור זה לכל אשר אתו. והזהיר אותם על זה, שיכונו בכונה רצויה את כונות הנ"ל. באם חס ושלום ישגו בזה מה, חס ושלום היה כלם בסכנה גדולה להטביע חס ושלום.

ולא רצו את אשר אתו להסכים לנסע באפן כזה, ושכרו הספינה הנ"ל. והיה רוח סערה גדולה על הים, יעלה השמים וירדו תהומות וכו', ונשא את הספינה באין דרך שני ימים רצופים והיו כלם בסכנה גדולה. ובפרט הבעש"ט הקדוש ז"ל אשר הס"מ[30] לחם עמו ברוחניות ובגשמיות כידוע. אשר הס"מ לא רצה שיסע הבעש"ט הקדוש לארץ ישראל, כי ידע שעל ידי זה יהיה הגאלה שלמה. כאשר יתועד הבעש"ט הקדוש עם הצדיק הקדוש איש אלקי הרב מוהר"ר חיים בן עטר בעל המחבר ספר "אור החיים" הקדוש כידוע. על אשר זאת היתה קנאת הס"מ והרעיש את הים, שיהיו סוער וזועף. והספינה מטרפת בים וחשבה להשבר, ולהבעש"ט הקדוש היה מזה נפילת המחין, כמבאר מזה בספרי תלמידיו הקדושים, ובפרט בספר "לקוטי מוהר"ן" במאמר מ"ח חלק שני.

והבעש"ט הקדוש ראה ושמע מעולם העליון כרוז שאין מניחין אותו מלמעלה לנסע לארץ ישראל, ועוד שהם כלם בסכנה גדולה מחמת הכתבים הקדושים הנ"ל שהיו נמצאים אתו. אשר על זה הרעיש הס"מ ביותר כידוע. והבעש"ט הקדוש ז"ל כאשר שמע כרוז הנ"ל, וכדי להנצל מהסכנות הנ"ל נותנים לו הבררה, או שיפיל את עצמו לתוך הים, או שיזרק את כל הכתבים הנ"ל להים, מה שהם עקר קדשתו לשרש נשמתו, או שיפיל ויזרק את בתו הצדקת מרת אדיל ז"ל להים, ויעמד על ידי זה הים מזעפו, ועל כל זה היה צערו גדול מאוד מאד, ויצר לו מאד, ובכה הרבה לפניו יתברך.

ובתו הקדושה הצדקת אדיל ז"ל היתה מרגשת את צער אביה הקדוש, והיתה מתחננת מאביה שיגלה לה מה צערו הגדול הזה. אשר על ידי זה גלה לה אביה הבעש''ט הקדוש ז"ל את הכל. ואמרה לאביה הקדוש, שהיא מסכמת שיזרקה להים, בכדי שיהיה קים אביה הבעש"ט הקדוש ז"ל ביחד עם הכתבים הקדושים. כי היא היתה יודעת שכל חיות אביה הקדוש הוא רק על ידי הכתבים הקדושים הנ"ל וגם גלה אביה הבעש"ט הקדוש שרואה שמן השמים מעכבים את נסיעתו לארץ ישראל, אשר על ידי זה הוא עכשו בעצבות, וסר רוח הקדש ממנו. ונפל ממדרגתו הגדולה, מפאת חסרון השמחה אצלו, ובטל ממנו הרגשת אהבה ויראה, אשר היה לו מני אז. והס"מ לוחם עמו, ורוצה להפילו לגמרי חס ושלום. כמבאר מזה בספר הקדוש לקוטי מוהר"ן הישן בדיוק תורה מ"ח תנינא, בזה הלשון, מה עשה הבעש"ט הקדוש על הים כשהסיתו הבעל דבר לעבר על דת. וגם בספר "שבחי הבעש"ט" הישן עמד בזה הלשון, להמיר דתו.

וצערו של הבעש"ט הקדוש היה אין לשער. כי היה עכשו צערו בכפלים, על הסכמת והחלטת בתו הצדקת מרת אדיל ז"ל לזרקה להים. ויחל פני ה' שיכון לקיום האמת בכל הנ"ל. והיה אומר שירות ותשבחות בספר תהלים כמו אדם פשוט. והיה בוכה הרבה הרבה. ואחר כך הסכים גם הבעש"ט הקדוש ז"ל שיזרק את בתו הצדקת אדיל ז"ל להים. ומעיניו היו זולגות דמעות גדולות, והיו יורדים על זקנו.

ולקח את בתו אדיל ז"ל, והוריד את רגליה לאט לאט להים מתוך חוץ דופני הספינה מחמת רחמנות לבו, ובכה הרבה הרבה עד שהדמעות הנ"ל היו יורדים על ראש בתו הצדקת מרת אדיל ז"ל. וכל פעם הוריד הבעש"ט הקדוש ז"ל את בתו הקדושה הנ"ל מטה מטה לתוך הים. ובכה כל פעם ופעם הרבה הרבה יותר. והדמעות ירדו עליה. והבעש"ט הקדוש ירד אותה כל פעם לאט לאט יותר למים. וכאשר היה כמעט כל גופה במים עד סמוך הצואר והפה, והתחיל הבעש"ט הקדוש להורידה עוד קצת, ענה ואמרה הצדקת מרת אדיל ז"ל לאביה הקדוש הבעש"ט הקדוש ז"ל, שישליך את הכתבים למים ויושט אותה חזרה להספינה, ומבטיחה לו שיהיה לה בנים כאלו שיעשו כתבים נאים ויפים מאלו הכתבים (שמעתי מפי ר' אברהם ב"ר נחמן טילטשינר ז"ל שאמר על זה, שזה הסוף אנשי העולם אינם מספרים את זאת, מחמת שיהיה מכרח להתגלות מאיזה הבנים נמצא כתבים וספרים נאים ויפים יותר, עד שיצטרכו לגלות את שם ספרי רבינו הקדוש מוהר"ן זצק"ל מברסלב. הן מהנדפסים, והן מהכתבים שלא נדפסו עדין ולא ידפסו עד עת קץ הגאלה שלמה על ידי משיח צדקנו אמן כן יהי רצון. כי מהרב רבי ר' ברוכיל[31] זצק"ל לא נשאר שום ספר כידוע, רק אחיה הרה"צ[32] מסדילקיב עשה ספר אחד הספר הקדוש המכנה בשם "דגל מחנה אפרים" ולא יותר, וזה ספר כמו שאר ספרי תלמידי הבעש"ט הקדוש ז"ל. ומחמת שאם אנשי העולם יאמרו כלם שהכתבים והספרים הנ"ל, רמזה הצדקת מרת אדיל ז"ל על רבינו הקדוש נכדה מוהר"ן זצק"ל מברסלב זכותו יגן עלינו, והיה כמחיבין להתקרב אליו ז"ל. וזה אי אפשר לעת עתה מחמת ההתנגדות שנמצא עוד על ידי מפרסמים שבעולם שאומרים אנא אמלוך. ודי למבין).

וכן עשה הבעש"ט הקדוש והוציא את בתו הקדושה מרת אדיל ז"ל חזרה מהים לספינה, וזרק את כל הכתבים הנ"ל לתוך הים. ועל ידי זה התחיל להקים סערה לדממה קצת, עד שבא הספינה הנ"ל לאיזה אי אחד מאיי הים, ומלח מהספינה לא הכיר את האי הזאת.

[30]. השטן:

[31]. ר' ברוך ממעזיבוז:

[32]. ר' אפרים:
