# מב

> מקור: https://rabenu.app/books/yemeymoharanat/42-2/

והנה כשבאתי לטשערין ביום ראשון פרשת יתרו כנזכר לעיל הבנתי שמכאן אי אפשר לסע קדם שבת, ועל כן לעת עתה איני צריך לבלבל דעתי בספקות כלל. אך אחר כך אחר שבת הנ"ל התחלתי לחשב מחשבות איך להתנהג בענין נסיעתי. כי אם לא אסע עם רבי שלמה משם לניקולאיב, אני צריך לנסע מיד לקרימינטשאק ומשם לחזר לכאן, ולסבב במדבדיבקא וטשירקאס וכו', ומשם לביתי. אך אולי ארצה לנסע משם לניקולאיב אז אני צריך מקדם לסבב כדי לקבץ איזה סך מעות כדי שיהיה לי על הוצאות, גם אולי אוכל לשלח לביתי על פרנסה ולסלק איזה חוב.

והנה הייתי נבוך בדעתי וביום שני ענה ואמר לי מחתני רבי אלימלך נרו יאיר שבא לטשערין ביום ששי פרשת יתרו העבר, אם תרצו תוכלו לנסע עמי יחד לטשערקאס ביום שלישי, ומשם תחזרו עמי על שבת לכאן, ונסע מכאן יחד לקרימינטשאק, כי אני מכרח להיות שם, וגם תוכלו לשוב עמי מקרימינטשאק לכאן. והוטבו דבריו בעיני מאד כי יפטר אותי מהוצאות הרבה בדרך מקלקל כזה. וכן עשיתי אז ונסעתי ביום שלישי פרשת משפטים עם מחתני יחד לטשערקאס.

בדרך נודע לי היטב שמדבדיבקא סמוכה ביותר לטשערקאס מטשערין, ותכף עלה על דעתי שבאם לא אוכל לנסע מטשירקאס לטשערין, על שבת אסע למדבדיבקא. ובאתי לטשערקאס בליל השיך ליום רביעי אחר חצות לילה, ונתעכבתי שם כל יום רביעי ויום חמישי ומחתני לא חזר לטשערין. וצויתי שיעמיד לי עגלה ונסעתי לבדי ביום ששי בבקר מטשערקאס למדבדיבקא, ורבי מנדיל חברי לא היה עמי אז, כי נשאר בטשערין. כי עגלה של מחתני היתה קטנה לקבלו, ובאתי למעדוועדיבקע על שבת פרשת משפטים ואז היה פרשת שקלים, ושבתתי שם השבת בשמחה כראוי. ובליל שבת נשא לבו את רגליו של כבוד ידידי הרב רבי יודל, וגם אני רקדתי עמו בשמחה בעזרת השם יתברך והיה אצלי רבי חיקל.
