# נח

> מקור: https://rabenu.app/books/yemeymoharanat/58-2/

אחר־כך ישנתי. אחר השנה סמוך למנחה של שבת באו אלי רבי זאב מטיראויצע בנו של רבי אליהו גיסו של רבי גרשון שהיה שם אז באדעס. ובא רבי זאב הנ"ל עם מחתנו ובנו ועם איזה מלמד מבראהיליב ושאר אנשים, והיו שתויים קצת ובאו אלי ורצו לקנות יין לכבודי וקנו יין ולא רציתי לשתות קדם מנחה. אחר כך התפללנו מנחה וגם כל האנשים הכל התפללו מנחה שם ואכלו כלם עמי סעדה שלישית. ואמרתי בדעתי הלא דבר הוא, ומאת ה' היתה זאת, כדרכי תמיד להסתכל ולהשגיח ולהתבונן על כל דבר בכל יום איך השם יתברך מסבב עמי בכמה סבות לטובה, ומרמז רמזים לקרבני אליו באפן שאזכה לדבר מדברי תורתו ושיחותיו הקדושות של רבנו זכרונו לברכה הנוראים מאד, אשר יש על זה מניעות אין מספר מגדל המחלקת, אשר מחמת זה היה רחוק בעיני שאוכל לדבר איזה דבר מתורתו הקדושה באדעס, אבל כמה גדול כחו של רבנו הקדוש זכר צדיק וקדוש לברכה אשר בכחו הגדול הוא עוזר ללא כח כמוני בכל יום ובכל עת, ולעולם ידו על העליונה. וכבר גמר ויגמר הכל כרצונו שהוא רצון השם יתברך באמת. על כן נתתי אל לבי גם אז בסעדה השלישית הנ"ל שהכל מן השמים וכל יום ויום מלא רמזים מהשם יתברך וכו' (כמבאר בהתורה ה' אלקי גדלת מאד סימן נ"ד) ואף על פי שבתחלה היה בדעתי לבלי להזכיר דבר מתורתו של רבנו באותו סעדה שלישית, מחמת שלא היו אנשים לשמע ולקבל. אבל מחמת שאכלו עמי כל הנ"ל וגם רבי צבי ואנשי נעמיריב שהיו בשחרית היו גם שם אז, על כן נתעורר לי חשק קצת להגיד בפניהם איזה דבר תורה מתורתו של רבנו זכרונו לברכה. ובתחלה דברו שיחת חלין שטותים מענין מרחץ וכו', ואני התחלתי לכסף למצא מקום בתוך שיחתם לכנס לאיזה תורה והיה קשה לי למצא.

בתוך כך היו שם שני מלמדים, ודברו יחד מענין "על מנת לקבל פרס' והיה להם איזה פלפול של הבל בענין זה עד שנשמע לאזני מזה. והמלמד הקשה איזה ענין שנכנס לחקירות שאי אפשר לישבן, ואני הבנתי קצת להיכן הדבר נוגע השבתי שזה אי אפשר להבין כמו שאי אפשר להבין ענין פרה אדמה. ובכל השבת דבר הבעל הבית עמי מענין פרה אדמה אף על פי שלא היה למדן, אף על פי כן בשנה שעברה היה בביתו בשבת פרשת פרה איזה דרשן ואמר דרשה של הבל, אבל להבעל הבית הוטב מאד מאד, וזכר קצת איזה דברים שאמר על הפיוט צור צרורה לאלעזר, אבל לא היה יודע לחזר דבריו היטב כי לא היה בר ארין. אבל על ידי כל זה נתעורר לבי לחשב בענין זה מה שיכות יש ענין פרשת פרה לענין נסיעתי לארץ ישראל. אף על פי כן לא בא על דעתי עד הסעדה שלישית שענין פרשת פרה ששיכה לארץ ישראל זה מבאר היטב בהתורה אבא שאול אומר קובר מתים הייתי וכו' (לקוטי מוהר"ן נ"ה) ונפלאתי מאד. אחר כך עזרני השם יתברך שחזרתי כמה דברים מהתורה הזאת לפני העולם בזאת הסעדה שלישית והיה בעיני לפלא גדול כי אני יודע שבכל פעם שאני חוזר דברי רבנו זכרונו לברכה הוא נפלאות ה', כי יש על זה מניעות אין מספר:
