# עא

> מקור: https://rabenu.app/books/yemeymoharanat/71-2/

והנה דרכנו תמיד בברסלב להתפלל ביום שביעי של פסח בבקר השכם מאד, מעלות השחר ממש. כאשר נוהגין כל זרע הבעל שם טוב זכרונו לברכה והנלוים עליהם. אבל באדעס אמרתי שבודאי לא יהיה לנו מנין להתפלל בבקר השכם כל כך, אבל השם יתברך עזרנו לחזק את לבבנו לשמחה, עד שזכינו שנתקבצו אלינו למנין עשרה והתפללנו בבקר השכם כמו בביתנו. ובתחלה טבלנו במקוה כדרכנו תמיד, ואחר כך התפללנו כל התפלה במנין, ואמרנו כל הפיוטים וקרינו בתורה גם שמענו ברכת כהנים מר"י שבא עם רבי יהודא אליעזר. ואחר כך המתנתי עד שגמרו בבית הכנסת התפלה, ואחר כך מלתי התינוק כדת, תהלה לאל.

ועל ידי כל זה נתעוררו לבבינו לשמחה גדולה מאד. וכן היה תהלה לאל שביום שביעי של פסח היינו בשמחה גדולה מאד ברקודין ומחולות הרבה כל היום כלו עד הערב, בתחלה בבית ר"ש שאכלתי בבית ר"ש. אחר כך נכנסנו לבית הברית מילה. וגדל השמחה שהיה לנו שם אין לשער. עד שעוררנו כל העולם שהיה שם לשמחת יום טוב ושמחת ברית מילה. גם אבי התינוק שהיה בטבע בעל מרה שחורה, וכשנכנסנו לביתו היה רחוק משמחה מאד מאד, אבל אחר כך מגדל השמחה עוררנו אותו לשמחה גדולה, עד שהוא ושאר אנשים הרחוקים משמחה כלם רקדו לכבוד יום טוב בשמחה הרבה. וכבר מבאר אצלנו גדל המצוה, כשמשמחים בשמחה את מי שהוא בעצבות ומרה שחורה, ובפרט ביום־טוב בסעדת־מצוה כזאת. אחר־כך נכנסתי לבית רבי צבי, וגם שם היינו בשמחה גדולה ורקדנו הרבה. ותהלה לאל עבר כל יום ששי שהוא שביעי של פסח בשמחה רבה בעזרת השם יתברך, וכן ביום השבת שלאחריו שהוא אחרון של פסח. בתחלה בשעת סעדת שחרית הינו רחוקים מאד משמחה ורקודין מגדל היגיעה של אתמול. אבל אף על פי כן בדעתי הייתי נכסף מאד לדבר מתורתו של רבנו זכרונו לברכה ולהיות בשמחה, עד שעזרני השם יתברך שהייתי משיח ומספר עם האנשים שבאו אצלנו מכל מה שנזדמן לתוך פינו, עד שמתוך הדברים נכנסנו לתוך התורה על פסוק (שמואל־א ט"ו) וישסף וכו' שהוא ראשי־תבות שבועות סכות פסח, ומענין אברהם תקן שחרית וכו', ומענין השגת אלהות שאי אפשר להשיג כי־אם על ידי צמצומים וכו' כמבאר כל זה בסימן למ"ד והחייתי מאד מאד את כל השומעים. אחר כך זכינו להתעורר על ידי זה לשמחה גדולה, עד שזכינו שהגיע השמחה לרגלינו, וחזרנו ורקדנו הרבה מאד עד שעבר גם כל יום שבת קדש בשמחה גדולה. וגדולה היתה השמחה של הימים האחרונים מהשמחה של ימים הראשונים של פסח ברוך השם, אשר עזרני עד כה וחזק את לבבנו בשמחה, כי (נחמיה ח) חדות ה' היא מעזנו וכו':
