# הלכה א

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1039/61/

על־פי המבאר במאמר "מישרא דסכינא" (בסימן ל), שאי אפשר להשיג השגות כי־אם על־ידי הצמצום בשכל התחתון, שהוא בחינת כלי לקבל בתוכו השכל העליון והוא בחינת מלכות, עין שם:

וזה בחינת בגדים - שהם בחינת מלכות, כמובא במאמר "האי מאן" וכו' (בסימן כט), כי הבגדים הם לבושים, הינו בחינת השכל התחתון שמלביש ומגביל את השכל העליון כנ"ל. וצריך כל אחד לראות, להתחזק להשיג השגות לפי מדרגתו, כי בודאי כשהוא יכול להשיג השגה גדולה לפי מדרגתו - אסור לו להסתפק עצמו בהשגה ושכל קטן שישיג. ואפלו להפך, דהינו להסתכל למעלה ממדרגתו גם־כן אסור, כמובא בכמה מקומות (סימן נד ועוד).

וזה בחינת האסור של לא יהיה כלי גבר על אשה (דברים כב, ה), כי מי שיש לו שכל קטן והוא במדרגה קטנה, הוא בבחינת אשה - שהיא בחינת דעה שאינה מישבת. ולהפך, מי שהוא במדרגה עליונה הוא בבחינת איש - שהוא בחינת שכל מישב, כמובא שם. ומי שהוא בבחינת אשה, במדרגה קטנה, אסור לו להתלבש בטלית שאינו שלו, דהינו להסתכל למעלה ממדרגתו.

וזהו לא יהיה כלי גבר על אשה - 'גבר' זה בחינת החכם, בחינת (משלי כד, ה): "גבר חכם בעוז". וכלי גבר - זה בחינת הצמצומים והכלים שעל ידם מקבל החכמה כנ"ל, ואף־על־פי־כן, אף־על־פי שהחכמה וההשגה כבר נצטמצמו בבחינת כלים מאחר שזכה זה להשיגם - כי בלא כלים אי אפשר לשום חכם בעולם להשיג, אף־על־פי־כן למי שהוא במדרגה קטנה ממנו והוא בבחינת אשה - אסור לו להתלבש באלו הכלים, כי אסור להסתכל למעלה ממדרגתו כנ"ל. וזהו שהוציא הכתוב בלשון "לא יהיה" ולא כתיב "לא תלבש אשה", כמו שכתוב בסופו: "לא ילבש גבר" וכו', כי באמת בודאי אי אפשר למי שהוא במדרגה קטנה להתלבש בכלי גבר הנ"ל, מאחר שעדין לא הגיע למדרגה זו, רק אפלו שיהיה עליו בהויה בעלמא לפי שעה, אסור גם־כן כנ"ל, אבל בסיפיה כתיב: "לא ילבש גבר" וכו', כי מאחר שהוא במדרגה עליונה, בודאי אין צריך לומר שיכול להתלבש במלבושי הקטן ממנו - להשיג השגתו רק שהוא אסור, כי צריך להתחזק להשיג לפי מדרגתו, כנ"ל.

וזה שפרש רש"י הטעם שדבר זה גורם לנאוף, על־פי ששמעתי מאדמו"ר, נרו יאיר, על מאמר חז"ל (סכה נב.): 'כל הגדול מחברו, יצרו' כו' - (סימן קלד) - שהוא אזהרה להדורש תורה ברבים שיהיה נזהר בדבריו מאד שיתחלקו דבריו לכל אחד ואחד, דהינו שיגיע לכל אחד ואחד רק כפי מדרגתו ולא ישמע כלל מה שאינו לפי מדר גתו, עין שם (בסימן קלד), כי כשקבל אחד מהם מה שאינו לפי מדרגתו, הוא כמו נאוף, עין שם, וזהו בחינת האסור של "לא יהיה כלי גבר" וכו', דהינו שצריך לראות שישיג כל אחד לפי מדרגתו כי־אם לאו, חס ושלום, דבר זה גורם לנאוף, כנ"ל:
