# כג

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1073/65/23/

וכל זה צריך כל אדם לידע ועל־ידי־זה יהיה נצל מכמה מכשולות הבאין על־ידי האמת דיקא שאינו מברר כראוי, לא מבעיא שתצילהו מאש המחלקת וההתנגדות שעוקרת את החולקים משני עולמות בחנם. שמדה זאת גרוע מכל המדות רעות שבעולם, כי שארי המדות והתאוות יש בהם איזה הכרחיות, רק שצריכין להתנהג בהם על־פי התורה הקדושה ואפלו בהתר - שלא להרבות בהם, אבל על כל פנים יש בהם הכרח לקיום האדם, כגון אכילה ושתיה, וכיוצא. אבל ענין המחלקת - זה אין צריך האדם כלל. והיא מכלה ועוקרת אותו משני עולמות יותר מכל התאוות, כאשר כבר הרבה נטרדו על־ידי־זה משני עולמות.

ואפלו ממחלקת בשביל פרנסה - צריכין להתרחק מאד, כי אין פועלין על־ידי המחלקת כלל, אדרבא, מחלקת אחת דוחה מאה פרנסות, וצריכין להאמין כי 'אין אדם נוגע במה שמוכן לחברו, ובשמך יקראוך ומשלך יתנו לך' וכו', כמו שאמרו רבותינו ז"ל (יומא לח.). מכל שכן וכל שכן מחלקת בענין עבודת ה', שהוא המחלקת שבין החסידים והלומדים או שבין החסידים, או בין הלומדים בעצמם, שזה המחלקת גרוע מהכל, ומקלקל הרבה ומעכב את הגאלה יותר מכל העברות שבתורה.

וכל המחלקת הזאת היא רק שנאת חנם, והכל מחמת האמת, שכל אחד נדמה לו שאצלו האמת, אבל באמת אם יסתכל על האמת לאמתו ולא יטעה את עצמו, בודאי לא יחזיק במחלקת על כל פנים, כי יסתכל על עצמו אולי הוא טועה את עצמו. ואפלו אם אינו טועה - יבין שלא יתקן על־ידי המחלקת כלל, אדרבא, יקלקל הרבה יותר ממה שיתקן לפי דעתו הנבוכה, כי על־ידי המחלקת אי אפשר לתקן בשום אפן, כי שנאוי המחלקת מאד, ואי אפשר לבאר כל זה בכתב, אבל החפץ באמת לאמתו, בודאי לא יטעה על־ידי האמת שלו שאינו מברר - להחזיק במחלקת, חס ושלום, בפרט בדורות הללו שישראל בשפלות גדול, ואין לנו שום ממשלה איך אפשר לתקן מה שצריכין לתקן, בפרט על־ידי המחלקת, כי לתקן את העולם ולהמשיך כל העולם לעבודתו יתברך אי אפשר כי־אם על־ידי השלום, כמו שמבאר בהתורה רציצא וכו (לקוטי מוהר"ן סימן כז). ועל־כן אליהו ומשיח שעקר תקון העולם יהיה על ידם - יעסקו רק לעשות שלום בעולם, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (עדיות ח, ז): 'אין אליהו בא לטמא ולטהר וכו', אלא לעשות שלום בעולם'. וכן משיח צדקנו נקרא (ישעיה ט, ה): 'שר שלום' וכו'. ועל־כן אם האמת מסיתו להחזיק במחלקת, חס ושלום, צריך להשליך מאתו אמת כזה לארץ, ולהרחיקו מעל פניו, כי השם־יתברך אינו חפץ באמת כזה וכנ"ל.
