# מז

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1073/65/47/

וכן בכל חדש שיש שנוי גדול שמתחדשת הלבנה, על־כן תקנו חז"ל לקדש את הלבנה, ליחד ברכה מיחדת על שנוי הנפלא הזה. ועל־כן ברכת קדוש לבנה היא גדולה ויקרה וחשובה מאד, כי שנוי החדש הוא בודאי גדול יותר משנוי שבכל יום, על־כן תקנו לנו אז ברכה נפלאה ונוראה מאד שהיא ברכת 'אשר במאמרו ברא שחקים' וכו' - לגלות ולהודיע שכל השנוי הגדול הזה של הלבנה שמתמעטת ומתמלאת בכל חדש, שבזה תלויים כמה שנויים לאין מספר הנעשים בעולם, הכל מאתו יתברך לבד וכנ"ל. ועל־כן מזכירין בברכה זאת, "פועל אמת, שפעלתו אמת" ו"ללבנה אמר שתתחדש" וכו'. כי עקר שבח ברכה זאת הוא התגלות אמתת האמת מתוך שנוי גדול כזה, וכנ"ל.

וזה בחינת גדלת ראש־השנה, כי מחמת שאז בראש־השנה הוא שנוי הזמן הגדול ביותר מכלם, כי אז נשתנה הזמן משנה לשנה, וגם אז בריאת העולם שיצאה הבריאה מכח אל הפעל ונעשה בחינת שנים, שבזה כלולים כל השנויים בעולם ועל־כן נקרא 'שנה' מלשון 'שנוי'. על־כן בראש־השנה הוא עבודה גדולה ועצומה עד שאי אפשר לאיש פשוט להשלים עבודתו לבד, וצריכין אז להתקבץ הרבה מישראל יחד, כמו שנוהגין כל ישראל אז להתקבץ יחד בבתי כנסת ובבתי מדרשות, והעקר לבוא לצדיקי אמת, שרק הם יודעים נפלאות העבודה של ראש־השנה לברר ולגלות אמתת האמת מתוך שנוי גדול כזה.

ועל־כן מוסיפין בראש־השנה בכל שמונה עשרה התגלות אלקותו ומלכותו יתברך עלינו - להמליכו ולקבל פחדו ויראתו ואימתו עלינו, דהינו מה שמוסיפין בברכת 'אתה קדוש' ואומרים: "ובכן תן פחדך" וכו'. ומבקשים: "ותמלך אתה ה' לבדך על כל מעשיך וכו' וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו" וכו'. וכן מרבים בראש־השנה בענין זה ברבוי תפלות ושירות ותשבחות ופיוטים, הכל ליחדו יתברך ולהמליכו עלינו, כי זה עקר עבודת ראש־השנה, שאז השנויים גדולים ביותר כנ"ל, על־כן צריכין אז לעסק ביותר לגלות האמת מתוך השנויים הרבים דיקא, כי זה עקר מעלת התגלות האמת וכנ"ל. ועל־כן מסימין בראש־השנה בכל תפלה: "כי אתה אלקים אמת ודברך אמת" וכו'. כי זה עקר עבודת ראש־השנה - לגלות עצם האמת בעולם כי ה' הוא אלקים, לקבל על מלכותו ופחדו ויראתו עלינו, וכנ"ל.
