# מח

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1073/65/48/

ואלו המנחשים והמעוננים הם בהפך מכל זה, כי הם בשקריהם תולים כל המאורעות של האדם בשנוי הזמן ובשאר השנויים הנעשים בעולם. ואומרים: עונה פלונית יפה להתחיל וכו' (עין סנהדרין סה:), כאלו הכל מתנהג, חס ושלום, על פי סדר העתים והזמנים. וכן בשאר השנויים שבעולם, כגון 'פתו נפלה מפיו', 'צבי הפסיקו בדרך' וכו', כאלו, חס ושלום, ההנהגות והמאורעות נמשכין מהשנויים הבאים על פי מערכת המזלות, שזה עקר הכפירה והשקר הנאחז בהשנויים וכנ"ל, ועל־כן אסרה עלינו התורה באסור חמור לבלי לילך בדרך זה כלל, כי לא באלה חלקנו, כי אדרבא, אנו מאמינים, שכל שנוי הזמנים וכל השנויים שבעולם, הכל בהשגחה פרטיות מאתו יתברך, ואין שום סימן ונחוש בעולם, כי מי יודע כונתו יתברך בכל יום ובכל עת ובכל שעה, כי מאד עמקו מחשבותיו יתברך, על־כן אסור לנו לעונן ולנחש כלל, רק אדרבא, בכל שנוי הזמנים ובכל השנויים שבעולם - צריכים להודות ולהלל ולברך להשם־יתברך, וכל מה שהשנוי גדול ביותר - צריכים להללו ולברכו ביותר כנ"ל, כי זה עקר מעלת התגלות האמת כשמגלין האמת מתוך רבוי השנויים דיקא שבשביל זה נברא האדם, וכנ"ל.
