# ד

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1081/62/4/

ועל־כן אנו מונין ללבנה (בראשית רבה ו, ג), כי אנו ממשיכין בעולם־הזה בחינת עלמא דאתי, בחינת מלוי הלבנה, בחינת "ה' הוא האלקים", בחינת "אור הלבנה כאור החמה". ועל־כן אנו עושים עקר מן הלבנה, כי זה עקר עבודתנו - למלאות פגימת הלבנה. ועל־כן אנו מקדשין החדש ועושין ראש חדש, ועקר קדוש החדש הוא למלאות פגימת הלבנה, כידוע, כי אנו ממשיכין הקדשה מעלמא דאתי - שאז יהיה אור הלבנה כאור החמה בעולם־הזה גם־כן, ומקדשין החדש למלאות פגימתה כנ"ל, ועל־כן נקרא 'ראש חדש' - בחינת חדוש העולם שאז יתמלא פגימתה, ועל־ידי קדשת ראש־חדש אנו ממשיכין בחינה זו גם עכשו, ועל־כן נקרא 'ראש־חדש' על שם חדוש העולם, כנ"ל.

ועל־כן כל הימים טובים הם נמנין ללבנה (רש"י בראשית א, יד), כי כל הימים טובים הם זכר ליציאת מצרים, שעשה עמנו אותות נוראות שנוי הטבע, נמצא שבכל הימים טובים נתגלה השגחתו יתברך - בטול הטבע, בחינת עלמא דאתי, ועל כן הם נמנין ללבנה, כי עקר מה שאנו מונין ללבנה - הוא להורות שאנו מאמינים שתתמלא פגימתה ויהיה אור הלבנה כאור החמה, ובזה בעצמו שאנו מונין אל הלבנה ומקדשין אותה ועושין הימים טובים על ידה, על־ידי זה בעצמו נתמלא פגימתה, כי הימים טובים מרמזים על מלוי פגימתה, כי הם בבחינת עלמא דאתי, בחינת בטול הטבע, שהוא בחינת מלוי הלבנה, בחינת אור הלבנה כאור החמה, כנ"ל.

ועל־כן קדוש החדש הוא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל כשיצאו ממצרים, כי אז נתגלה השגחתו יתברך, כי שדד המערכות ועשה עמנו נפלאות גדולות, ואז נתגלה ונמשך בחינת עלמא דאתי בזה העולם, שזהו בחינת קדוש החדש כנ"ל. ועל כן נצטוו במצוה זו מיד, כנ"ל.

נמצא, שקדוש החדש הוא בבחינת עלמא דאתי, בחינת השגחה, בחינת ארץ־ישראל. וזה שסמכו רבותינו ז"ל זה לזה במאמר רבי יצחק, לא היה צריך להתחיל את התורה מבראשית, אלא מהחדש הזה לכם, אלא משום כח מעשיו וכו' - דהינו כבישת ארץ־ישראל וכו'. כי באמת הכל אחד, וההתחלה שהיה ראוי להתחיל מהחדש הזה וכו', וההתחלה של בראשית וכו' - הכל אחד, כי החדש הזה, הינו מצות קדוש החדש הוא להמשיך בחינת השגחה, בחינת חדוש העולם, בחינת ארץ־ישראל - בזה העולם, וזהו בחינת ההתחלה מבראשית בשביל כח מעשיו - כדי לכבש ארץ־ישראל שהוא בחינת השגחה, בחינת חדוש העולם, כנ"ל, ברוך ה' לעולם, אמן ואמן:

וזה (במדבר כג, כג): "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל", כי על־ידי שאין בהם נחש וקסם - רק מאמינים בה', על־ידי־זה זוכין לבחינת השגחה, בחינת חדוש העולם שהוא בחינת 'כעת יאמר ליעקב' וכו', כנ"ל:
