# א

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1086/62/1/

וזה בחינת טבילת כלים - שצריכים לטבל את הכלים שקונין מן העכו"ם, ועקר הטבילה מדאוריתא היא לכלי מתכות (יורה־דעה, סימן קכ). כי עקר הקדשה הוא לקדש את הכלים שיהיו הכלים קדושים וטהורים, שיהיו ראויים לקבל את קדשת המאכל בתוכם, כי הכל תלוי בהכלים שהם מקבלים את האור בתוכם, כידוע. ועקר תקון וקדשה של כל הכלים, הוא על־ידי בחינת אמונת חכמים, כי עקר התהוות הכלים הוא על־ידי אמונה, כי אמונה הוא בחינת כלי לקבל את האור החכמה בתוכה, כי אור השם־יתברך בעצמו, כביכול, אי אפשר לקבל מחמת רבוי אור, כי הוא אור אין־סוף ברוך הוא ואי אפשר לקבלו כי־אם על־ידי כמה וכמה כלים, ועקר כלל כל הכלים של הקדשה נעשין רק על־ידי אמונה, כי על־ידי אמונה, שמאמינים בו יתברך בלי שום חכמה ושכל, על־ידי־זה נעשה כלי. וכשזוכה להיות חזק ותקיף באמונתו אז זוכה אחר־כך שיתהוה מבחינת האמונה כלי, עד שיקבל בתוכו בחינת האור, עד שיזכה לאיזה השגה, והכל כפי תקף האמונה שהיה לו.

ועקר הוא אמונת חכמים, כי מעצם גדלתו ורוממותו יתברך אי אפשר לזכות אפלו לבחינת אמונה, כי־אם על־ידי החכמים וצדיקי הדור האמתיים, שזכו על־ידי יגיעתם ועבודתם ואמונתם השלמה להשיג השגות אלוקותו יתברך, והם יכולים להמשיך לנו מאורו וטובו יתברך ולהכניס בנו אמונה הקדושה. וגם מהצדיקים אמתיים אי אפשר לקבל כי־אם על־ידי אמונה, דהינו אמונת חכמים, שצריכין להאמין בהם באמונה לבד, כי גם אור הצדיקים האמתיים רחוק וגבה מאתנו מאד מאד, ואין לנו שום השגה ותפיסה בהם, ואי אפשר לנו להתקרב אליהם ולקבל מהם כי־אם על־ידי אמונה לבד, דהינו אמונת חכמים, כי צריכין כמה וכמה כלים דקדשה לקבל בתוכם את אור הקדשה, ועקר הכלים נעשין על־ידי אמונת חכמים, בחינת (שמות יד, לא): "ויאמינו בה' ובמשה עבדו", כי אי אפשר להאמין בה' כי־אם כשמאמינים במשה עבדו, דהינו בחינת אמונת חכמים.

וזה עקר החלוק וההבדל שבין ישראל לעכו"ם, כי גם חכמי העכו"ם רבם ככלם מאמינים בו יתברך, כמו שכתוב (מלאכי א, יד): "ושמי נורא בגוים" – 'דקרו ליה אלקא דאלקיא' (שהם קוראים לו אלקי האלקים) (מנחות קי.), וכמו ששמעתי מפי רבנו ז"ל שאמר (שיחות הר"ן סימן רכד; חיי מוהר"ן סימן תכג), שחכמיהם חקרו בגדלתו יתברך עד שאמרו שהוא יתברך גדול ומרומם ומנשא מכל המחשבות וכו' וכו', כמו שהוא באמת, אבל אין יודעין משום מצוה של תורה, כי זה אי אפשר להם להשיג בשכל אנושי בשום אפן איזה מצוה ממצוות התורה. ומחמת זה הם רחוקים מקדשת ישראל, מחמת שלא זכו להאמין בה' ובמשה עבדו, אבל אנחנו עם קדוש זכינו להאמין בה' ובמשה עבדו עד שזכינו לקבל תורתו הקדושה על־ידי משה עבדו נאמן ביתו. וכמו כן בכל דור ודור אי אפשר להתקרב אליו יתברך באמת כי־אם על־ידי אמונת חכמים, כי רק החכמים והצדיקים אמתיים, רק הם ממשיכים לנו אור האמונה הקדושה, ורק על ידם אנו יכולים להתקרב לאבינו שבשמים.
