# לד

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1086/64/34/

וזה שהתפלל הכהן הגדול בבית קדש הקדשים - שלא תפיל אשה פרי בטנה ולא יצטרכו עמך ישראל זה לזה, ולא יעדי עביד שולטן מדבית יהודה (ולא יעבור ויתבטל השלטון משבט יהודה) - ולכאורה תמוה, מדוע התפלל דיקא על דברים אלו, ומה חבור ושיכות יש להם? אך על־פי הנ"ל הכל ניחא, כי עקר תפלתו שנזכה לגמר התקון להוציא מכח אל הפעל. וזה שלא תפיל אשה וכו' - כי עקר כלל הבריאה הוא האדם שבשבילו נברא הכל, ועל־כן כל מה שנתרבין בני ישראל מדור לדור - על־ידי־זה הוא בחינת תקון הבריאה, בחינת מוציא מכח אל הפעל, ועל־כן העקר הוא תקון הברית, שמשם ההולדה, שעל־ידי־זה נקרא צדיק כנ"ל. ועל־כן התפלל שלא תפיל אשה וכו', רק יהיו נולדין בני ישראל בני קימא שיעסקו בתורה ויעבדו את השם־יתברך שעל־ידי־זה עקר בחינת מוציא מכח אל הפעל, כנ"ל.

וזהו שלא יצטרכו עמך ישראל זה לזה וכו', הינו שלא יהיה בכלל נצרך לבריות, שעל־ידי־זה נפגם האמת בבחינת כיון שנצרך האדם לבריות נשתנה פניו, שהוא האמת, לכמה גונין (כמבאר שם היטב בהתורה הנ"ל), שעל־ידי־זה אין יכולין להוציא מכח אל הפעל (כמו שמבאר שם, עין שם (אות ג). וזה ולא יעדי עביד שולטן מדבית יהודה, הינו בחינת מלכות משיח שיוצא מיהודה, כי עקר כל התקון הזה, הוא על־ידי בחינת רוחו של משיח, כנ"ל.
