# א

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1116/63/1/

וזה ידוע, שכל התורה והמצות נתן לנו השם־יתברך כדי לזכות לאמונה שלמה בו יתברך - שזה עקר התכלית, כמו שכתוב (תהלים קיט, פו): "כל מצותיך אמונה". וכמו שאמרו רבותינו ז"ל (מכות כד.): 'בא חבקוק והעמידן על אחת - (חבקוק ב, ד) וצדיק באמונתו יחיה'. ובשביל זה יש בתורה חקים ומשפטים שהם המצות שהשכל מחיבם קצת שנקראים 'משפטים'. והמצות שאין עליהם שום טעם והאמות העולם מונין את ישראל: מה טעם למצוה זו? והם נקראים 'חקים'. וכל אלו החקים והמשפטים נתן לנו השם־יתברך כדי לזכות לאמונה, הינו כדי לזכות בכח זה לבטל שני מיני הקשיות והאפיקורסות הנ"ל, כי על־ידי המשפטים שהם המצות שיש בהם איזה שכל וטעם קצת, על־ידי־זה מבטלין הקשיות הנמשכין מהקלפות שנתהוו משברי כלים כנ"ל, ששם יש מעט שכל ואותיות, אבל צריכין תקון וברור גדול. ואלו הקלפות נכנעין ונתבטלין על־ידי בחינת המשפטים שבתורה שיש בהם שכל, אבל יש קשיות שאי אפשר למצא עליהם שום תרוץ על פי שכל ולישבן כנ"ל, כי נמשכין מחלל הפנוי כנ"ל. ושם אסור לכנס בהם בשום שכל כלל רק להתחזק באמונה לבד כנ"ל. וכנגד זה נתן לנו השם־יתברך החקים הקדושים שהם המצות שאין בהם שום טעם, ואנו מקימים אותם באמונה לבד, על־ידי כח אלו המצות - נתחזקה האמונה אצלנו, ויש לנו כח לגרש ולבטל ולבער מאתנו כל הקשיות והאפיקורסית הנמשך מחלל הפנוי, ששם אין שום שכל, כי־אם בהעלם גדול ונפלא, שאי אפשר עתה בזה העולם להבין בשום אפן, רק צריכין להתחזק באמונה לבד כנ"ל. ואמונה הזאת לזכות להתחזק באמונה שלמה, לבטל האפיקורסות הנ"ל על־ידי האמונה לבד כנ"ל - זה אנו זוכים על־ידי החקים שאנו מקימים, שהם המצות שאין בהם שום טעם רק אנו מקימין אותו באמונה לבד וכנ"ל.
