# יב

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/1942/63/12/

כי העקר עבודת ה' הוא בחינת שלום, ובשביל זה היה עקר בריאת האדם, כי האדם כלול מחמר וצורה, גוף מן התחתונים ונשמה מן העליונים והם שני הפכים, וכשהולך, חס ושלום, אחר שרירות לבו אזי הוא העדר השלום, כמו שכתוב (תהלים לח, ד): "אין שלום בעצמי מפני חטאתי", אבל כשכופה את גופו ומבטלו להנשמה - זהו בחינת שלום, שנעשה שלום בין הנשמה והגוף. ועל־ידי עבודתו הוא מקשר כל העולמות יחד להשם־יתברך, דרי מעלה עם דרי מטה ועושה שלום בין כלם, בין כל ההפכים, כי מקשר כלם יחד לה' יתברך, שזהו בחינת שלום.

וזה שפרש רש"י בבראשית על פסוק (בראשית ב, ז): "ויפח באפיו" וכו', שבשביל זה נברא האדם בששי מן העליונים ותחתונים, כי בראשון ברא שמים וארץ, בשני רקיע לעליונים וכו', על־כן הצרך בששי לברא האדם שהוא כלול מן העליונים ותחתונים, ואם לאו, יש קנאה במעשה בראשית וכו'. נמצא, שהאדם הוא מחבר וכלול מן עליונים ותחתונים, הוא מחבר הכל ועושה שלום בין כל מעשה בראשית, כי בשביל זה היתה עקר בריאת האדם כדי שיעשה שלום בעולם, דהינו שיעלה ויגביה כל המדרגות התחתונות להשם־יתברך ויעלה כל הניצוצות לשרשן, שזהו בחינת שלום שמחבר בין שני הפכים יחד, שמקרב הרחוקים למעלה, להשם־יתברך, כי עקר השלום הוא בין שני הפכים, כמו שמבאר במקום אחר (סימן פ).

ועל־ידי חטא "עץ הדעת טוב ורע" נתקלקל השלום, כמו שכתוב (בראשית ג, טו): "ואיבה אשית" וכו', כי "עץ הדעת טוב ורע" - זה בחינת מחלקת שנעשה מחלקת בין הטוב והרע ואין הרע נעשה מרכבה להטוב, שזהו תכלית השלום בין הרחוקים ביותר כנ"ל, ועל־כן מעץ הדעת טוב ורע, משם השתלשלות כל המחלקת שבעולם שכלם נמשכין משם, שהוא זהמת הנחש, שהוא השונא הגדול שאינו חפץ בשלום, ועמלק הוא זהמת הנחש והוא אורב תמיד לקלקל השלום ולעורר מחלקת על הצדיק האמת, כי הוא מזרע עשו שרדף את יעקב אחיו, שהוא עקר בחינת השלום, כמו שכתוב (בראשית לג, יח): "ויבא יעקב שלם" וכו', כנ"ל במאמר הנ"ל, כי עמלק הוא בחינת פגם הברית, כמו שכתוב (דברים כה, יח): "אשר קרך בדרך", ועל־ידי פגם הברית נתקלקל השלום, כנ"ל בהתורה הנ"ל:
