# א

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/518/62/1/

סנפיר וקשקשת הם סימני דגים. כי דגים גדולן במים שהוא בחינת ים החכמה, ואין בהם אחיזת הסטרא־אחרא, ועל־כן אספתן מטהרתן (חלין כז:) ואין צריכין תקון, אבל יש מינים טמאים והם אותן שאין להם לבוש קשקשת וסנפיר, כי דגים הם בבחינת 'עינא פקיחא, עינא חד דרחמי', שהוא בחינת הארת הרצון שמאיר בים החכמה ועל־כן הם גדלים במים, הינו בחינת ים החכמה כנ"ל, אבל מחמת שאף־על־פי־כן נתפשט זה החיות בזה העולם הגשמי, על־כן הם צריכין לבוש קשקשת וסנפיר, כי כשאין עליהם לבוש קשקשת, אזי הם מינים טמאים לגמרי, כי הארת הרצון הנ"ל שמשם מקבלין הדגים חיות, זה בחינת 'מה', בחינת אין, בחינת מקיפים (כמבאר שם). ודרי מעלה שמאיר בהם זאת הבחינה בחינת איה, בחינת 'מה' כנ"ל, הם צריכין להכלל בבחינת דרי מטה גם־כן, הינו בחינת "מלא כל הארץ כבודו" (ישעיה ו, ג), כדי שיהיה להם יראה, כי על־ידי בחינת איה לבד, לא יהיה להם יראה כלל, על־כן צריכין גם דרי מעלה לבחינת "מלא כל הארץ כבודו", כדי שתהיה להם יראה (כמבאר שם במאמר הנ"ל).

ועל־כן דגים שחיותן הוא מבחינת ההארה של דרי מעלה, הינו בחינת 'מה', בחינת איה, כשאין בהם כלליות דרי מטה, בחינת "מלא כל הארץ כבודו", שעל־ידי־זה נמשך יראה, אזי מחמת שהם בזה העולם הגשמי - הם נפגמים לגמרי בבחינת מינים טמאים לגמרי.
