# יא

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/520/62/11/

ומי שמשתמש עם השכל לבד בלי אמונה - זה בחינת חטא אדם הראשון שאכל מעץ הדעת, והוא בחינת מוציא זרע לבטלה, חס ושלום - שמוציא טפי הדעת בלי הכלי של אמונה, כמו כן הוא משתמש עם דעתו בלי הכלי של אמונה, שאז נפגמין טפי הדעת ונתאחזין בהם הקלפות, חס ושלום. וזה בחינת 'אדם הראשון משוך בערלתו היה' (סנהדרין לח:), וכמובא בכתבים (פרי־עץ־חיים, חג המצות, פרק א) שאדם הראשון חטא בחטא זה, כי אדם הראשון פגם בזה בגשמיות וברוחניות, כי באמת הכל אחד, כי מי שפוגם בחטא זה בגשמיות, חס ושלום, על־ידי־זה נפגם דעתו ונפשט מן האמונה ויכול לבוא לידי כפירות גדולות, חס ושלום, ומזה באין כל האפיקורסים והכופרים, וכן כל החולקים על צדיקי אמת, כי על־ידי כל מיני פגם הברית - נפגם הדעת, כי הזווג תלוי בדעת, כמו שכתוב (בראשית ד, א): "והאדם ידע" וכו', כי משם נמשכת הטפה, כידוע. ועקר פגם הדעת שנפגם על־ידי פגם הברית - הוא מה שמפשיט הדעת מן האמונה, כי על־ידי זווג דקדשה מתחבר הדעת עם האמונה - שזהו עקר שלמות הדעת. ועל זה אמרו רבותינו ז"ל (יומא עב:): 'כיצד לומד תורה בטהרה? נושא אשה ואחר־כך לומד תורה', כי התורה הוא הדעת שזוכה לזה על־ידי זווג דקדשה, ולהפך, כשפוגם בברית הוא מפשיט הדעת מן האמונה ועל־ידי־זה בא לידי כפירות.

ועל־כן על־פי רב הנואפים הם אפיקורסים גדולים, או שהם חולקים על צדיקים וכשרים אמתיים, שזהו גם־כן בחינת כפירות, כי באמת הכל אחד, כשמאמינים בצדיקים - מאמינים בהשם־יתברך. כי אי אפשר להאמין בהשם־יתברך בלא אמונת הצדיקים, כמו שכתוב (שמות יד, לא): "ויאמינו בה' ובמשה עבדו", כי הא בהא תליא, וכמו שאמר רבנו ז"ל (שיחות הר"ן סימן קצב): כמו שהשם־יתברך נמצא בודאי - כמו כן נמצאים צדיקים בודאי בכל דור ודור, ומחמת שפגמו בברית קדש והפשיטו הדעת מן האמונה, שזהו בחינת שבירת כלים - ונשבר ונתקלקל האמונה והדעת אצלם, ומחמת זה באו לידי כפירות בהשם־יתברך ובצדיקים אמתיים, ונדמה להם שהם חכמים גדולים, ואינם רוצים להשליך שכלם העכור והפגום המלכלך בזהמת תאות נאוף, ומקשים קשיות, חס ושלום, על השם־יתברך או על צדיקים וכשרים אמתיים, וכל זה מחמת פגם הברית, כנ"ל.

וזה שנאמר בזהר הקדוש (ויחי ריט:): שעל פגם טפי המח אין מועיל תשובה, ואיתא בכל הספרים שבאמת מועיל תשובה (עין ראשית־חכמה, שער הקדשה, פרק יז), וכמו שאמר רבנו ז"ל בפרוש בפה מלא, שבאמת מועיל תשובה אפלו על חטא זה (שיחות הר"ן סימן עא), אך הכונה היא שקשה לו לשוב, מחמת שדעתו נפגם מאד, וכשירצה לשוב בודאי יתגברו עליו הכפירות והבלבולים, ומחמת זה לא יוכל לשוב, אבל אם הוא רוצה לחוס באמת על נפשו, להציל נפשו מן השאול תחתיות ומתחתיו, וישליך ויסלק שכלו לגמרי כאלו אין לו שום שכל ודעת כלל, ויסמך על אמונה לבד, ויאמין בהשם־יתברך ובצדיקים אמתיים - בודאי יזכה לשוב אל ה' וירחמהו ואל אלקינו כי ירבה לסלח (ישעיה נה, ז), אמן ואמן, כי עקר התשובה על פגם הברית הוא שיתגבר ויתחזק בכל עז, ויעתיר ויפציר להשם־יתברך הרבה תפלות ובקשות שיזכה לאמונה שלמה, כי עקר פגם שלו הוא באמונה - ועל־כן עקר תקונו על־ידי אמונה, והעקר שישליך שכלו לגמרי כאלו אין לו שום שכל כלל, ויתחזק באמונה שלמה לבד בהשם־יתברך ובצדיקים בתכלית הפשיטות, כדרך ההמון עם שיש להם אמונה שלמה בלי חכמות כלל, ואז יזכה לתקן כל פגמיו, בודאי בלי ספק ויזכה לתשובה שלמה, אמן:
