# יח

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea1/937/64/18/

וזה שאמר רבי יוסף (פסחים סח:): 'אי לאו האי יומא כמה יוסף איכא בשוקא' (אם לא היום הזה [חג השבועות שקבלנו בו את התורה] כמה 'יוסף' יש בשוק, ולא הייתי עדיף מהם), כי הצדיקים הגדולים היו עובדים את השם־יתברך גם אם לא נתנה התורה (שבחי הר"ן סימן כב). כמו שמצינו אבות העולם שעבדו את השם־יתברך וקימו כל התורה עד שלא נתנה (יומא כח:). אבל לגדל התגברות השקר - לא היה אפשר להכיר ולהבחין בין צדיק לרשע. 'אי לאו האי יומא' שהוא יום החמשים שבו קבלו ישראל את התורה, שעל־ידי־זה יש לנו כח להכניע ולבטל השקר אפלו בתקף הגלות האחרון הזה כנ"ל. וזה 'אי לאו האי יומא דקא גרים - כמה יוסף איכא בשוקא' והבן.
