# טז

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/1245/62/16/

וזה בחינת חטא המרגלים, שנתן להם השם־יתברך מקום לטעות על שרצו לחקר יותר מדאי, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (רש"י במדבר יג, ב): 'אני אמרתי להם שהיא טובה והם לא רצו להאמין וכו', חייך שאני נותן להם מקום לטעות' וכו'. כי ארץ־ישראל היא עקר בחינת אמונה, כמו שמבאר במקום אחר (סימן ז ועוד), והם רצו לראות בעיניהם מיד איך באין לארץ־ישראל. ולא רצו לסמך על אמונה, אף־על־פי שכבר ראו אותות ומופתים נוראים ונפלאים כאלה, אף־על־פי־כן אמרו (דברים א, כב): נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וכו'. כי רצו לראות ולהבין האמת מיד, על־כן נתן להם השם־יתברך מקום לטעות וגרמו בכיות לדורות עד היום שמתארך הגלות על־ידי־זה.

ועקר הגאלה תלויה בזה, כי כן דרך השם־יתברך, שהוא עוסק ברחמיו לקרב את האדם בכמה דרכים, אך אף־על־פי־כן הוא מניח לו מקום להסתפק קצת בשביל נסיון ובחירה. וכשמתחזק באמונה שלמה, על־ידי שמסתכל על האמת על כל החסדים שעשה השם־יתברך, והאיר בו מרחוק רמזים בכמה דרכים להודיעו היכן האמת - בודאי יזכה לכל טוב אמתי ונצחי. אבל אם ירצה לבקש תואנות לפרש - נותן לו השם־יתברך מקום לטעות יותר ויותר וצריך אחר־כך יגיעות גדולות ועצומות מאד ביותר קדם שיזכה אל האמת וכולי האי ואולי. עד שיכול לפטר מן העולם ולא יזכה אל האמת, ויצטרך לסבל מה שיסבל, ולהתגלגל בכמה גלגולים עד שיבוא להתקרב אל האמת, שהיה בידו לזכות בו עתה, על־ידי נסיון קל להשליך תאות הכבוד והנצחון ולהסתכל על האמת לאמתו, וכנ"ל:

וזה שהקפיד עליהם השם־יתברך ואמר למשה (במדבר יד, יא): עד אנה ינאצני העם הזה ועד אנה לא יאמינו בי בכל האתות אשר עשיתי בקרבו. הינו כנ"ל, כי הלא כבר התחלתי להאיר להם האמת על־ידי כל האותות אשר עשיתי בקרבם, ועדין אינם מאמינים מחמת הקשיות שלהם שרוצים להבין ולראות הכל מיד וכנ"ל. על־כן גזר עליהם אז הגלות והחרבן שנמשך עד הנה, שיצטרכו להתנסות בכל דור ודור בענין זה, שמי שירצה להסתכל על האמת על־ידי כל מה שכבר התחיל השם־יתברך להאיר בו, יוכל להבין היכן האמת ויתחזק באמונה על כל מה שאינו יכול להבין, ולהפך - להפך כנ"ל. ובזה תלויה עקר הגאלה, כי עקר הגאלה תלויה באמונה, כמו שכתוב (שיר השירים ד, ח): "תבואי תשורי מראש אמנה", הינו כנ"ל. והבן היטב אם תרצה לחוס על חייך הנצחיים:
