# כז

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/1245/62/27/

ועל־כן מחיב ללמד את בנו ואת בן בנו. כי כבר מבאר, שעקר ברור האמת הוא בסוף. והנה עקר עצם האמת שהוא ידיעת אמתת אלקותו בשלמות כפי הראוי לכל אחד ואחד - זה יתגלה רק בסוף האחרון כשיגיע זמן קבול השכר של כל אחד, כי ידיעת אמתתו יתברך זה יהיה עקר קבול השכר, כידוע, וכנ"ל, כמו שכתוב (ישעיה סא, ח): "ונתתי פעלתם באמת".

אבל גם בכל בחינה וחלק של האמת, גם כן עקר הברור רק בסוף, למשל, כשמתחיל לברר איזה הלכה, אף־על־פי שמתחיל לומר סברות אמתיות - אף־על־פי כן עדין אין האמת בשלמות עד הסוף, עד שזוכה לברר פסק ההלכה באמת, כי "טוב אחרית דבר מראשיתו" (קהלת ז, ח).

כי אמת הוא ראש תוך סוף, וצריך שיהיה האמת בשלמות מראשו עד תוכו, עד סופו האחרון - שיהיה כל כונתו מתחלה ועד סוף רק בשביל האמת לאמתו. למשל, כשעוסק במשא ומתן, ואם ישאלו אותו: 'למה אתה מיגע עצמך כל כך, יומם לא תנוח, לילה לא תשכב, ומה יהיה התכלית מזה' וכו'? דרך הרב להשיב: 'מה לעשות, הלא אני צריך להתיגע בשביל לפרנס את בני - לגדלם לתלמוד תורה ולהשיאם' וכו', ובודאי יש בזה אמת הרבה, כי בודאי צריכים לפרנס בניו וכו', אבל אף־על־פי־כן אין זה אמת בשלמות, כי אין זה דרך התורה להפקיר עצמו לגמרי משני עולמות, ולעשות הטפל עקר והעקר טפל, להשליך חס ושלום עסק התורה והתפלה אחרי גוו ולרדף אחר הממון כל ימי חייו ומאומה לא ישא בעמלו, ועל־פי רב אינו פועל כלום ביגיעתו, "כי לא ממוצא וממערב" וכו' (תהלים עה, ז), "ולא בכח יגבר איש" (שמואל־א ב, ט), כי השם־יתברך יכול לפרנס את האדם בסבה קלה. ועל־כן הזהירנו רבותינו ז"ל (אבות א, טו): 'עשה תורתך קבע ומלאכתך עראי', וכמו שכתוב (ירמיה ב, לא): "הדור אתם ראו דבר ה'", ואמרו רבותינו ז"ל (מכילתא פרשת בשלח): 'ראו במה נתפרנסו אבותיכם'. וגם יש הרבה שיש להם עשר גדול ורודפים יותר ויותר, וגם הם אומרים שכונתם בשביל האמת כנ"ל. אבל אין זה אמת שלם, כי הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות (סנהדרין כו.). וכן אפלו בעסק התורה יש כמה בחינות אמת, וה' יודע האמת לאמתו. ועקר האמת הוא - כשהוא אמת מראש ועד סוף וכנ"ל. ובשביל זה החיוב ביותר ללמד לבנו ולבן בנו, כי על־ידי האב ובנו ובן בנו מתברר האמת, כי אב ובן ובן בנו, הם בבחינת שלשה קוי האמת, בחינת ראש תוך סוף, שזה עקר שלמות האמת כנ"ל. ועל־כן באמת אמרו רבותינו ז"ל (בבא מציעא פה.): 'כל שהוא תלמיד חכם ובנו ובן בנו שוב אין התורה פוסקת מזרעו'. כי כבר זכו לברר האמת לפי בחינתם שזה עקר עסק התורה כנ"ל.

וזה בחינת השלשה אבות אברהם יצחק ויעקב, שעקר שלמות האמת הוא בבחינת יעקב, כמו שכתוב (מיכה ז, כ): "תתן אמת ליעקב". אף־על־פי שבודאי גם אברהם ויצחק עבדו אותו יתברך באמת, אך מחמת שאברהם היה הראשון שהתחיל לגלות האמת בעולם, על־כן עדין לא נקרא האמת על שמו, ולא על שם יצחק, כי אם על שם יעקב שהוא השלישי לאבות שהוא כנגד בחינת סוף שבאמת, שזה העקר וכנ"ל. ועל־כן שני מקדשות שהיו בזכות אברהם ויצחק נחרבו והבית השלישי שנקרא על שם יעקב - יתקים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל, וכמו שכתוב (הושע ו, ב): "יחינו מימים ביום השלישי יקמנו ונחיה לפניו".

כי בבית־המקדש היה עקר ברור האמת, על־ידי כל העבודות שעסקו שם, ועל־כן היו יושבים שם סנהדרי גדולה לברר כל הלכות התורה לאמתתן. "כי מציון תצא תורה" (ישעיה ב, ג), וכמו שכתוב (דברים יז, ח): כי יפלא ממך דבר למשפט - שלא תדע האמת. וקמת ועלית אל המקום וכו' - כי שם יודיעו לך האמת. אבל מחמת קלקול חטאי הדורות לא זכינו לברור האמת לאמתו בשלמות, עד שנפלה מחלקת גדול בימי בית־ראשון על־ידי ירבעם בן נבט וחבריו. ובבית־שני על־ידי רבוי שנאת חנם והמחלקת. וכל אחד אמר שהאמת אצלו, כי בודאי כל מי שחולק על האמת הוא אומר שהאמת אצלו. ועל־ידי־זה נחרב הבית־המקדש פעמים. אבל אף־על־פי־כן כבר בררו הצדיקים שבכל דור האמת הרבה. ועקר האמת בשלמות יהיה על־ידי משיח צדקנו, כמו שכתוב (תהלים מג, ג): "שלח אורך ואמתך" וכו'. וכתיב (שם קלב, יא): "נשבע ה' לדוד אמת לא ישוב ממנה" וכו'. ואז יבנה הבית השלישי כנגד יעקב שהוא בחינת סוף, שזה עקר שלמות האמת. כי עקר ברור והתגלות האמת בשלמות הוא בסוף, כנ"ל:
