# כד

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/546/64/24/

וזה בחינת תקף הנס הנפלא והנורא של פורים שהיה על־ידי לקיחת אסתר לבית אחשורוש, כי מלכות הרשעה שמתגברת על ישראל בעת הגלות היא רק על־ידי בחינת תחת הזמן, על־ידי שנתעלם בעונותינו הרבים השכל של בחינת למעלה מהזמן. וזה בחינת (דברים ד, ל): "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים", 'באחרית הימים' דיקא, שהיא בחינת תחת הזמן, כמבאר שם בהראשי פרקים הנ"ל בסימן ע"ט, ועל־כן עקר התקון ועקר הגאלה מן הגלות הוא על־ידי משיח, כי משיח הוא בבחינת למעלה מהזמן כנ"ל.

ועל־כן סברה הסטרא אחרא להתגבר אז על ישראל על־ידי לקיחת אסתר לבית אחשורוש, כי אסתר היא ה'אשה יראת ה'' הכלולה מכל הנשים שבעולם, שכל סדר הזמנים תלוי בה ובה תלוי הכל, שמי שזוכה לקח אותה בקדשה ובטהרה, עקר התקון על ידה, על־ידי שמעלה ומקשר על ידה את הזמן לבחינת למעלה מהזמן, כי בבחינת למעלה מהזמן עצמו - אין שיך שום תקון, ועקר התקון כשיורדין לבחינת תחת הזמן ואין נלכדין שם, רק זוכין להתגבר כנגד תאות הזמן, ומקשרין ומעלין בחינת הזמן לבחינת למעלה מהזמן כנ"ל (אות ג-ד) באריכות, שזה עקר בחינת זווג בקדשה וכנ"ל והבן היטב.

אבל להפך - להפך, שמי שפוגם בזה חס ושלום הוא נופל תחת הזמן יותר, רחמנא לצלן, שזה בחינת חטא אדם הראשון שנגזר עליו, "כי ביום אכלך ממנו מות תמות" (בראשית ב, יז) - 'ביום אכלך' דיקא, בחינת תחת הזמן וכנ"ל. ועל־כן סברה הסטרא אחרא, שעל־ידי שנלקחה אסתר לאחשורוש, על־ידי־זה ימשיכו על ידה הכל לבחינת תחת הזמן, מחמת שבה תלויים כל סדר זמנים כנ"ל, ואז יוכלו להתגבר על ישראל חס ושלום, שכל קדשתם וכחם מבחינת למעלה מהזמן כנ"ל. וזה בחינת (אסתר ב, יב): "ובהגיע תר נערה ונערה וכו', מקץ היות לה כדת הנשים שנים עשר חדש" וכו'. כי כל התגברות התאוה זאת על־ידי בחינת הזמן שתלוי בה שכלול משנים עשר חדש, וכנ"ל.

אבל אסתר היתה צדקת גדולה ונוראה מאד, וזכתה אז לבטול כזה עד שלא נגע בה אחשורוש כלל, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (תקוני זהר תקון כא, נז:). וזה בחינת (אסתר ב, טו): "ובהגיע תר אסתר בת אביחיל וכו' לא בקשה דבר", הפך מכל הנערות שנאמר בהם (שם ב, יג): "את כל אשר תאמר ינתן לה לבוא עמה", שמלאו אז כל תאות לבן בחמדת הזמן, אבל אסתר הצדקת לא בקשה דבר, כי בטלה עצמה אז בתכלית הבטול עד שלא נגע בה כלל, רק אדרבא, נתהפך מהפך אל הפך בבחינת (קהלת ח, ט): "עת אשר שלט האדם באדם לרע לו", כי הפכה אותו אל רצונה. וכל זאת בתקף קדשת מרדכי בעלה שהיה משמרה בכל עת, והיתה טובלת מחיקו של אחשורוש ויושבת בחיקו של מרדכי, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (מגלה יג:), ואז לא די שלא התגבר מלכות הרשעה בחינת תחת הזמן על־ידי שנלקחה אסתר לבית אחשורוש, אף גם נתהפך להפך, שאסתר דיקא העלתה כל הניצוצות ממלכות הרשעה מבחינת תחת הזמן, והחזירה כלם למרדכי עד שהעלה וקשר הכל לבחינת למעלה מהזמן, עד שנתהפך חיוב מערכת המזלות שהם סדר הזמן שהיה מחיב להשמיד ולהרג ולאבד את כל היהודים חס ושלום בי"ג לאדר, נתהפך מהפך אל הפך אשר שלטו היהודים המה בשונאיהם באותו היום בי"ג באדר דיקא, כי זכו לבחינת בטול הזמן וזכו לעלות ולקשר הזמן לבחינת למעלה, מהזמן ששם נתהפך הכל לטובה.

וזה בחינת ויהי בימי אחשורוש - כל מקום שנאמר "ויהי בימי" אינו אלא צרה (מגלה י:), כי עקר כל הצרות והפגעים הם תחת הזמן, שזהו בחינת ויהי בימי - דהינו מה שנעשה ונתהוה בימים ובזמן, ועל־כן היה עקר הנס על־ידי שזכו לעלות לבחינת למעלה מהזמן, שעל־ידי־זה נתהפך הכל לטובה כנ"ל:
