# ה

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/660/62/5/

כי עקר מלוי הלבנה הוא על־ידי אתערותא דלתתא כנ"ל, ועל־כן הכל נעשה על־ידי הצדיק כנ"ל. ועל־כן כשהצדיק נפטר יש צער להשם־יתברך, כביכול, כנ"ל, כי אי אפשר שיתחבר חכמה תתאה בחכמה עלאה ולהעלות השכינה מהגלות ולמלאות פגימת הלבנה, כי אם על־ידי הצדיק על־ידי מעשיו הטובים, שהיא בחינת אתערותא דלתתא, שזהו בחינת הכוכבים שנתן השם־יתברך להלבנה להפיס דעתה, שהוא בחינת "ומצדיקי הרבים ככוכבים" כנ"ל, הינו הצדיקים שהם מצדיקי הרבים, כי הם מזכין את כל העולם, כי הם מעלין כל החכמות של כל העולם אפלו מהרשעים ומעלין ומקשרין הכל להשם־יתברך, שזהו בחינת התקשרות חכמה תתאה בחכמה עלאה. וכמבאר היטב במאמר הנ"ל, עין שם היטב:
