# כא

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/765/64/21/

ועל־כן אחר חטא המרגלים, כשנתרצה השם־יתברך למשה, ואמר לו (במדבר יד, כ): "סלחתי כדבריך", כתוב שם סמוך מיד - וימלא כבוד ה' את כל הארץ. וזה לשון המקרא שם: ויאמר ה' סלחתי כדברך ואולם חי אני וימלא כבוד ה' את כל הארץ, הינו כנ"ל, כי עקר חטא המרגלים היה, שלא רצו להאמין בקדשת ארץ־ישראל, שעל־ידי־זה יכולין לגלות אלקותו בכל העולם כלו ולקשר כלם להשם־יתברך וכנ"ל. על־כן אמר השם־יתברך למשה אחר חטאם שהוא יגמר את שלו, כי אף־על־פי שעשו מה שעשו וגרמו מה שגרמו להחריב הבית־המקדש וכו'. אף־על־פי־כן "אדיר במרום ה'" (תהלים צג, ד), והוא גומר ויגמר הכל כרצונו, וימלא כבוד ה' את כל הארץ, כי סוף כל סוף יבא משיח צדקנו במהרה בימינו, ויחזר ויבנה בית מקדשנו בנין עולם, ואז יתגלה אלקותו לעין כל, וכבודו יתברך יהיה מלא בכל הארץ כלה. וגם מאז ועד עתה ועד שיבא משיח לא עזבנו אלהינו, ושולח לנו צדיקים נוראים בכל פעם שמאירין בנו הדעת הקדוש הנ"ל, שעל־ידי־זה נתגלה כי מלא כל הארץ כבודו, בחינת "וימלא כבוד ה' את כל הארץ", שזה תקון פגם המרגלים, כנ"ל:
