# יג

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/773/63/13/

וזה בחינת מה שנוהגין להתענות ביום שמת בו אביו ואמו (ארח־חיים סימן תקסח) - כדי שתעלה למעלה נפשותם על־ידי התענית של בניהם, כי על־ידי התענית הוא התעלות הנפש כנ"ל, כי "ברא מזכה אבא" (סנהדרין קד.), על־כן על־ידי שבניהם מתענין ומכניעין הגוף לגבי הנפש - על־ידי־זה עולה נפש אביהם ואמם למעלה למעלה.

ועל־כן לומדין תורה בשבילם, כי התורה היא הנפש, כמבאר במאמר הנ"ל. וכל התורה שבניהם לומדים ומגלין בעולם - על־ידי־זה עולה ונתגלה אור נפשותם ביותר, ועל־ידי זה נתעלה נפש אביהם ואמם שהולידו אותם, וכמובן בסוף המאמר הנ"ל על דברי רבותינו ז"ל (סנהדרין צו.): 'הזהרו בבני עם הארץ שמהם תצא תורה', כי יש להם נפשות יקרות מאד, ואין אנו יודעים הדר תפארתם אלא על־ידי תורתם וכו'.

וזה בחינת הנר שמדליקין בשבילם, כי הנפש היא בחינת אור כנ"ל, וגם התורה נקראת 'אור', כמו שכתוב (משלי כ, כז): "נר ה' נשמת אדם" וכו', וכתוב (שם ו, כג): "כי נר מצוה ותורה אור", הינו בחינת התעלות הנפש מחשך לאור וכו', כנ"ל.

וזהו בחינת הקדיש שאומרים - שמגדילין כבוד השם־יתברך, כי העקר הוא לגדל כבוד השם־יתברך, כי הכל נברא בשביל כבודו והכבוד הוא שרש הנפש וכמבאר במאמר הנ"ל בתחלתו, כי עקר הבריאה היה בגין דישתמודעין ליה (זהר בא מב.), כמו שכתוב (ישעיה מג, ז): "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו" וכו'. וכן מבאר בסוף המאמר, שבשביל זה צריכין לכבד בני עם הארץ, כדי שתשתוקק הנפש לשרשה שהוא הכבוד, ועקר הכבוד היא כבוד השם־יתברך, כי כשנפש מישראל זוכה לגדל ולכבד שמו הגדול יתברך - זה עקר הכבוד של הנפש בבחינת (שמואל־א ב, ל): "כי מכבדי אכבד". ועל־כן אומרים הבנים קדיש ומקדשין ומגדלין ומכבדין שמו הגדול יתברך, ועל־ידי־זה נתגדל ונתכבד הנפש כנ"ל, ועל־ידי־זה מתאוה הנפש להכלל בשרשה ועל־ידי־זה נתגלה הארת הנפש כנ"ל, ועולה ומתגבר הנפש והתורה על הגוף, שעל־ידי־זה עולה נפש אביהם ואמם למעלה, כי על־ידי־זה הנפשות עולות בבחינת מין נוקבין בחינת (זהר ויקרא יג.): 'חזי במאי ברא קאתינא לגבך'.

ועל־כן הוא טובה גדולה לנפש אב ואם כשזוכין שבניהם יחדשו חדושים בתורה, כמבאר בזהר הקדוש (שלח קעד.): כמה עטרות שמעטרין לאביו ואמו בשעה שבניהם דורש חדושי תורה אמתיים, וכמו ששמעתי מרבנו ז"ל בזה (סימן קה תנינא), שבזה שמחדשין בתורה - עושין טובה גדולה מאד מאד לאביו ולאמו, כי עקר התגלות הארת הנפש היא על־ידי חדושי תורה שמחדשין, כמובן בסוף המאמר הנ"ל וכנ"ל:
