# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/839/63/3/

ועל־כן עקר יציאת מצרים היה על־ידי מכת בכורות, ואז נתקדשו בכורי ישראל ונצטוו תכף על קדוש בכורות, כמו שכתוב (שמות יג, ב): "קדש לי כל בכור" וכו'. כי עקר גלות מצרים היה בשביל לתקן חטא אדם הראשון שפגם בברית, והפריד בחינת חוה־מלכות לעצמו והפרידה מה' יתברך. כי זה היה עקר הפגם שלהם שנעשה פרוד בין בחינת חוה לאדם, כי זה היה עקר עצת הנחש - כדי לסלק בחינת אדם, כמו שפרש רש"י, כדי שימות אדם וישא את חוה, הינו שרצה להפריד בחינת חוה מאדם, שאז נעשה בחינת חוה בבחינת 'שלא כסדר', ואזי אין בה חיות, ואז שולט בה אחיזת הסטרא אחרא, שהוא זהמת הנחש, כי עקר יניקתם מבחינת 'שלא כסדר', כשנפרד מבחינת כסדר חס ושלום, בבחינת (איוב י, כב): "צלמות ולא סדרים", שעקר יניקת סטרא דמותא, בחינת 'צלמות', הוא מבחינת 'ולא סדרים', מבחינת 'שלא כסדר', כנ"ל.

ועל־כן עקר עצתו היתה "והייתם כאלהים" (בראשית ג, ה) – 'תהיו בוראי עולמות כמותו', כמו שפרש רש"י שם. הינו בחינת 'אנא אמלך', שרצה להפריד בחינת חוה־מלכות מהשם־יתברך, שימשיכו המלכות שהיא בחינת אלהים לעצמן, בחינת 'והייתם כאלהים'.

ועקר הפגם שלהם היה פגם הברית, כי על־ידי פגם הברית עושין פרוד בין קדשא בריך הוא ושכינתיה, כביכול, בין אדם וחוה, בין בחינת כסדר לבחינת 'שלא כסדר', כי צריכין לשבר תאותו ולכף את יצרו ולצאת מתאוה הגשמיות, רק לכון בשביל ה' יתברך לבד, כדי לקים מצותו לבד. ואזי מקשרין בחינת חוה־אשה לה' יתברך ואז הכל כסדר. אבל כשפוגמין בברית חס ושלום ונמשכין אחר תאות הבהמיות, אזי הוא מפריד בחינת חוה־אשה מן הדעת ומפריד כלליות הבריאה ה' יתברך, כי רוצה למלאות תאותו וממשיך בחינת חוה לעצמו, בחינת 'אנא אמלך', ואינו מעלה אותה לה' יתברך. ואזי נעשה הכל 'שלא כסדר', כי הוא בבחינת 'שלא כסדר', עד שיזכה לשוב אל ה' ויחזיר הכל כסדר, כנ"ל.

ועל־כן מחמת חטא אדם הראשון נעשו כל הדברים בבחינת 'שלא כסדר', כי אין שום דבר מתנהג כסדר, רק הכל ביגיעות וטרחות גדולות, בחינת "בעצבון תאכלנה" (בראשית ג, יז), שזהו בחינת 'שלא כסדר', בחינת: "וקוץ ודרדר תצמיח לך", כמו שפרש רש"י: 'כשתזרענה תבואה וקטניות, היא מעלה לך קוץ ודרדר' וכו'. שזהו בחינת 'שלא כסדר', שנשתנה הסדר שעולים מן התבואה קוץ ודרדר חס ושלום, וכל אחד לפי תשובתו ומעשיו הטובים ולפי שפלותו וענותנותו, כן הוא מחזיר בחינת 'שלא כסדר' לבחינת כסדר, ומתקן חטא אדם הראשון לפי בחינתו.

וזה בחינת גלות מצרים, כי כל הגליות וכל הצרות חס ושלום - כלם הם בחינת 'שלא כסדר', שאין מתנהג כרצון האדם כסדר, כי באמת עקר סדר הבריאה היתה שיהיו ישראל למעלה מכלם ומושלים בכל העולם, כי 'כל ישראל בני מלכים הם' (שבת סז.), והמלכות מגיע רק להם, כי הם בבחינת בן בכור שהוא בחינת מלכות, כמו שכתוב (שמות ד, כב): "בני בכרי ישראל".

וכשישראל נתונים בגלות חס ושלום והעכו"ם מושלים עליהם - זה בחינת 'שלא כסדר', וכל זה נמשך מחטא אדם הראשון כנ"ל. ועל־כן נגזר הגלות על־ידי שפגם אברהם אבינו, ואמר (בראשית טו, ח): "במה אדע", כי על־ידי־זה פגם בהדעת שהוא בחינת 'מה' על־ידי שאמר 'במה אדע', ועל־ידי־זה נעשה בחינת 'שלא כסדר', שהוא בחינת גלות, כנ"ל.

ועל־כן נתגלגל הגלות מצרים על־ידי שמכרו את יוסף - שהיה בכור לאמו - בעשרים כסף, ופגמו בבחינת בכור, בחינת מלכות, כי עקר קנאתם בו היה על בחינת המלכות שראו בו, כמו שכתוב (שם לז, ח): "המלך תמלך עלינו" וכו'. והם לא רצו לקשר המלכות לשרשו והפרידו את המלכות, דהינו יוסף שהיה בכור, הפרידו אותו מאביו יעקב שהוא בחינת חכמה, כידוע (סימן א), כי יעקב מסר כל חכמתו ליוסף הבכור, כמו שכתוב (בראשית לז, ג): "כי בן זקנים הוא לו" - 'ארי בר חכים הוא ליה' (תרגום שם), כל מה שלמד משם ועבר - מסר לו (בראשית רבה פד, ח), כי יעקב היה מקשר את הבכור בחינת מלכות לשרש חיותו שהוא החכמה כנ"ל, והם הפרידו אותו מאביו ומכרוהו לעבד למצרים ופגמו בבחינת בכור, בבחינת מלכות, והפרידו אותו מהחכמה מאביו, משרש חיותו, ורצו להמשיכו להסטרא אחרא למכרו למצרים, כי רצו להמשיך המלכות לעצמם, כמו שכתוב (שם לז, ח): "המלך תמלך עלינו" וכו'. ומחמת זה נתגלגל הדבר וירדו למצרים לגלות, לבחינת 'שלא כסדר', כמו שכתוב (שמות א, יד): "וימררו את חייהם בעבדה קשה וכו', את כל עבדתם אשר עבדו בהם בפרך". ואיתא במדרש, שהחליפו הסדר ונתנו עבודת איש לאשה, וכן להפך, כי כל עבודתם בהם היה בבחינת 'שלא כסדר', וכנ"ל.

אבל יוסף על־ידי שזכה לעמד שם בנסיון של תאות נאוף, ושמר את הברית ולא נמשך אחר תאותו, על־ידי־זה החזיר בחינת חוה לאדם, בחינת 'שלא כסדר' לכסדר וכנ"ל. ועל־כן זכה לחכמה, כמו שכתוב (בראשית מא, לט): "אין חכם ונבון כמוך". ועל־כן עקר הגאלה היתה על ידו, כמו שכתוב (שמות יג, יט): "ויקח משה את עצמות יוסף עמו". כי על־ידי יוסף זכו לצאת מהגלות להחזיר 'שלא כסדר' לבחינת כסדר כנ"ל.

ועל־כן היתה עקר הגאלה על־ידי קדשת בכור, כמו שכתוב: "בני בכרי ישראל". ונצטוו תכף על קדשת בכור, כי קדשת בכור זהו בחינת שמחזירין בחינת 'שלא כסדר', בחינת מלכות לבחינת אדם, לבחינת כסדר, שבזה תלוי עקר הגאלה מכל הגליות ומכל הצרות, כנ"ל:
