# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/yore-dea2/966/64/3/

וכל עקר בריאת העולם היה בשביל לגלות יראתו ומלכותו, כמו שכתוב (בראשית א, א): בראשית ברא אלהים וכו'. 'בראשית' בחינת יראה, כמו שאיתא בתקונים (תקון ו', דף כד.): 'בראשית – ירא בשת'. כי היראה היא בחינת מלכות שבשביל זה היה כל הבריאה - כדי לגלות מלכותו בעולם, וכל הנסים והנפלאות והאותות נוראות שעשה השם־יתברך במצרים ועל הים וכו' - הכל היה כדי לגלות יראתו ומלכותו, כמו שכתוב (שמות ט, כט): "למען תדע כי לה' הארץ", וכתיב (שם ט, טז): "למען ספר שמי בכל הארץ". ושם היא בחינת יראה, כמו שכתוב (דברים כח, נח): " ליראה את השם הנכבד והנורא הזה" וכו', וכתיב (תהלים קב, טז): " וייראו גוים את שם ה'" וכו', וכתיב (דברים כח, י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ופרעה כשלא רצה להכניע את עצמו ולקבל על יראתו על־ידי האותות והמופתים, כתיב ביה (שמות ט, ל): "ואתה ועבדיך ידעתי כי טרם תיראון את ה'". ובישראל כתיב (שם יד, לא): "וירא ישראל את היד הגדלה אשר עשה ה' במצרים וייראו העם את ה'".

כי כל המכות והיסורין שהביא הקדוש־ברוך־הוא על המצרים - הכל היה מבחינת יראות הנפולות, שמשם כל הצרות והדינים רחמנא לצלן, והשם־יתברך שולח על האדם פחדים של יסורים ומכות וכיוצא כדי שיתבונן על־ידי־זה (לשוב) אליו יתברך, כדי שיעלה כל היראות הנפולות לשרשן, דהינו ליראה אותו יתברך, כמו שכתוב (צפניה ג, ו-ז): "הכרתי גוים נשמו פנותם, אמרתי אך תיראו אותי תקחו מוסר" וכו'. והמצריים שהיו קשי ערף ולא רצו להכניע עצמן ליראתו יתברך, על־כן הביא עליהם השם־יתברך בכל פעם מכות משנות כדי לעוררם בכל פעם שידעו מי המכה אותם, וייראו ממנו וישלחו את ישראל, והם הקשו ערפם והכבידו לבם ולא רצו להודות על האמת, והביא עליהם על־ידי־זה בכל פעם עוד מכות רבות וגדולות. אבל לישראל היה טובה גדולה כל זה, כי על־ידי כל מכה ומכה שהביא השם־יתברך על המצרים וישראל נצולו ממנה - הכירו בכל פעם אותו יתברך ביותר וקבלו עליהם על יראתו ומלכותו, כמו שכתוב: וירא ישראל וכו' וייראו העם את ה':
